Ponedjeljak, 14 Listopad 2013 10:26

65 godina Citroena 2CV

Napisao
Ocijeni sadržaj
(1 Glasaj)

To je doajen koji jednostavno ne može izaći iz mode. Citroën 2 CV, kojeg smo kod nas popularno zvali „Spačekom“ ima već 65 godina.

No, velika simpatija koju brojni naraštaji prema njemu pokazuju zapravo nikada nije oslabila. Oni koji ga već poznaju i oni koji ga tek otkrivaju, vrlo brzo zavole njegove izdašne oblike i retro oči. Taj dobroćudni Citroën bio je svojedobno prisutan na svim cestama svijeta, a još i danas ga se, poput neuništivnog mladića, vrlo često može sresti. 

Ekonomičnim i jednostavnim konceptom koji povezuje najnovija tehnološka dostignuća epohe, Citroën 2 CV napravio je revoluciju u automobilskoj industriji, dajući društvu ekonomično i višenamjensko vozilo, po povoljnoj cijeni. Želja za inovacijom koja je potaknula inženjere tridesetih i četrdesetih godina
da nam ponude to vozilo koje ne izlazi iz mode i dalje se osjeća, jer avangardni duh Citroëna 2 CV danas više nego ikada živi u genima marke Citroën. 

Posebno je važna veza ženskog roda s Citroënom 2CV, zbog činjenice da s povijesnim odmakom jasno možemo povezati žensku emancipaciju 60-ih godina s aurom slobode koja okružuje najpopularniji francuski auto. „To nije auto, već stil života!“, poruka je koju često nalazimo na naljepnicama koju vlasnici lijepe na vrata prtljažnika, a ta uzrečica bila je za vozačicu, vozača i njihove suputnike zapravo i način izražavanja autonomije i različitosti.  

I nije slučajno što je u travnju 1976. Citroën lansirao Citroën 2 CV Spot (proizveden u 1800 primjeraka), prvu u nizu limitiranih serija nakon koje se u listopadu 1980. pojavljuje slavni dvobojni Citroën 2 CV Charleston ili pak Citroën 2 CV Dolly u travnju 1985. Citroën 2 CV imao je status automobila-alata, ali se sve više pretvarao u auto mladih i auto za žene zbog kojih postaje veseliji i profinjeniji. I kao zaključak ovom poglavlju dodajmo još i to da iako se poigravao s modama i bio neumoljivo spartanski u počecima (za ogledalce na sjenilu za sunce trebalo je čekati sve do 1963.), njegova je dvostruka prednost bila u tome što je bio lijep i koristan na svoj osebujan način. Odlučujuća i osobito ženama važna prednost Citroëna 2 CV jest to, što je zapravo za skromnu cijenu nudio luksuz vožnje u kabrioletu.

Žene znaju dobro iskoristiti svoj Citroën 2 CV

Od početka komercijalizacije modela 2 CV, Citroën o njemu komunicira tako što nebrojene kvalitete svojeg modela hvali kroz komercijalni prospekt koji fotografijama dokazuje beskrajne mogućnosti uporabe što ih taj višenamjenski automobil može imati. Taj svojevrsni „švicarski nožić“, na cesti će
jednako poslužiti pekaru kao i cvjećaru. Jednako je neophodan seoskom svećeniku kao i postolaru. A kao avangardni fenomen krajem 40-ih godina, nije zaboravio ni na žensku populaciju jer žena za upravljačem tada je zaista nova pojava. U to doba mogli ste vidjeti primalju, krojačicu ili tapetarku, a
u do vrha natovarenom malom Citroënu. Baš kao što su i početni zahtjevi proizvođača predviđali da vozilo mora biti sposobno prijeći preko uzoranog polja s košarom jaja u prtljažniku, a da se ni jedno jaje ne razbije, sasvim je onda prirodno da za upravljačem Citroëna 2 CV sjedi i neka seljanka.

Jedinstveni 2 CV

Starost: 60 godina

Mjesto rođenja: Citroënov centar za stil (u to doba smješten u ulici Théâtre u Parizu na broju 48), testni centar La Ferté-Vidame (Eure-et-Loir) i tvornica Levallois (koja se nalazila na obali rijeke Seine, Michelet br. 54, a srušena je 1988). Prvobitne značajke: dvocilindarski zrakom hlađeni motor obujma 375 ccm uz čiju pomoć je 2 CV postizao brzinu od 60 km/h, mjenjač s četiri stupnja prijenosa, beskrajno mekan ovjes, a među zabavnim detaljima su bili brisači koje je pokretalo čelično uže brzinomjera ili ste to radili ručno pomoću ručice iznutra. Treba napomenuti kako je Citroën 2 CV bio ekonomičan i ekološki automobil ispred svojeg vremena, budući da mu je njegov stil vožnje omogućavao potrošnju od tek 4,5 litre na 100 km.

Prototipovi

Citroën 2 CV čisti je proizvod Citroënova centra za stil. Pod projektnim imenom TPV (Toute Petite Voiture = sasvim mali auto) tehničke parametre za njegovu proizvodnju zadao je 1936. godine tadašnji direktor Citroëna Pierre Boulanger. Izradu koncepta vozila povjerio je ekipi inženjera na čelu s André Lefebvreom, a koji izrađuju prvi prototip testiran na cestama već 1937. Predstavljanje malog Citroëna na Pariškom salonu u listopadu 1939. otkazano je zbog približavanja rata. Razvoj prototipova nastavljen je ponovno za vrijeme njemačke okupacije i tada nastaje 2 CV kakav je i lansiran prije šezdeset godina na Pariškom salonu 1948.

Razvoj tijekom proizvodnje

  • Četvrtak, 7. listopada 1948: prvo pojavljivanje na 35. Salonu automobila u Grand Palais, Pariz. Citroën 2 CV svojim izgledom šokira, provocira, ispituje… ali naposljetku ga prihvaćaju!
  • Srpanj 1949: U tvornici Levallois započinje proizvodnja 2 CV A. Jednolične je sive boje i s ugrađenim motorom obujma 375 ccm i snage 9 KS.
  • 1951: uz limuzinsku inačicu sada dolazi i teretni kamionet, tzv. 2 CV AU (U je oznaka za utilitaire - gospodarski).
  • 1952: do tada siva boja karoserije (boja metala), zamijenjena je tamnosivom.
  • 1953: prednja maska mijenja izgled. Oval koji okružuje znak Citroëna je uklonjen. Sjedala presvučena sivom tkaninom zamijenjena su sjedalima od tkanine s uzorkom škotskog platna.
  • 1954: lansiranje novog modela, 2 CV AZ. Ugrađen je motor obujma 425 ccm i snage 12 KS, dovoljno za najveću brzinu od 78 km/h. Citroën 2 CV AU zamijenjen je modelom 2 CV AZU koji također ima novi motor.
  • 1956: Citroën 2 CV izlazi u izvedbi AZL (L za luksuz). Njegov vozač konačno uživa u čarima odmagljivanja vjetrobranskog stakla zahvaljujući ventilatoru, poklopcu motora u boji i velikom stražnjem staklu.
  • 1958: dobija još jednog brata: Citroën 2 CV AZLP. Predstavljen je i u inačici 4x4 „Sahara“ s dva motora od po 425 ccm, jedan za pokretanje prednjih, a drugi za pokretanje stražnjih kotača!
  • 1959: pojava plave boje označava kraj sive kao jedine dostupne boje karoserije tog auta.
  • 1960: novi poklopac motora s maskom od prešanog aluminija.
  • 1963: novi motor obujma 425 ccm i snage 18 KS, koji sada omogućava najveću brzinu od 95 km/h. Istodobni izlazak nove izvedbe s više luksuznih detalja, Citroën 2 CV AZAM.
  • 1964: vrata se više ne otvaraju prema nazad, već prema naprijed - 2 CV je konačno u pravom smijeru.
  • 1965: uvodi se treće bočno staklo iznad stražnjeg blatobrana
  • 1966: proizvedeno je 168.357 primjeraka, što je rekordna brojka do tada!
  • 1970: izlazi Citroën 2 CV 4 (435 ccm) i 2 CV 6 (602 ccm). Iste godine Citroën organizira „promenadnu“ vožnju dugu 16.500 km. Bio je to pothvat na relaciji Paris-Kabul-Pariz.
  • 1971: neumorni Citroën 2 CV završava vožnju od Pariza do Persepolisa i nazad, u ukupnoj duljini od čak 13.500 km.
  • 1972: Citroën organizira prvi Pop Cross koji će se pretvoriti u Coupe de France 2 CV Cross, automobilsku utrku popularnu još i danas
  • 1973: Citroën 2 CV kreće na daleko putovanje kroz Afriku, 8000 km od Abidjana do Tunisa preko Sahare.
  • 1974: mijenjaju mu okrugla svijetla. Od sada ima četvrtasta svijetla, te i novu prednju masku s pet plastičnih letvica i u njoj integriranim logom marke.
  • 1975: izlazi 2 CV Spécial. Ponovno ima okrugla svjetla i gubi treće bočno staklo.
  • 1976: lansiranje specijalne serije 2 CV Spot.
  • 1979: Citroën 2 CV postaje 2 CV Club, a 2 CV Special (435 ccm) postaje 2 CV 6 Special (602 ccm).
  • 1980: izlazi 2 CV Charleston kao specijalna serija. Uspjeh njegove retro karoserije je takav da se serijski proizvodi već od sljedeće godine i to s kromiranim svjetlima.
  • 1986: „Deux-pattes“, automobilska legenda, predstavljena je i u ograničenoj seriji Cocorico.
  • Veljača 1988: u Francuskoj u tvornici Levallois prestaje proizvodnja 2 CV, ali se njegova prodaja nastavlja još daljnjih 29 mjeseci.
  • Petak, 27. srpnja 1990. u 16h: iz tvornice Mangualde u Portugalu izlazi posljednji primjerak. U 42 godine (rekord u dugovječnosti na tržištu), Citroën 2 CV proizveden je u više od 5 milijuna primjeraka: 3.868.634 limuzina i 1.246.335 kamioneta.

Tvornica Levallois

Tvornice na broju 54, Michelet, na obali rijele Seine, danas više nema. Prihvaćena je kao povijesna kolijevka 2 CV. Tamo su se zapravo od 1939. godine sklapali slavni Citroëni 2 CV sa samo jednim svjetlom i aluminijskom karoserijom. Deset godina kasnije, u srpnju 1949. tvornica Levallois ponovno
započinje proizvodnju Citroëna 2 CV, takvog kakav poznajemo danas. Samu tvornicu na pariškom zapadnom dijelu sagradio je 1893. Adolphe Clément kako bi proizvodio bicikle, a onda i automobile. Zatim je 1921. iznajmljena Citroënu za proizvodnju slavnih Citroëna 5 CV i automobila s gusjenicama koje su nekoliko godina kasnije postale slavne zbog prelaska preko Sahare i Afričkog kontinenta.

Citroën otkupljuje tvornicu 1929. i u njoj proizvodi sve do 1988. Citroën 2 CV također se sklapao u tvornicama u Forestu, blizu Bruxellesa, Slough pored Londona, Mangualde u Portugalu, Vigo i na svim kontinentima u različitim zemljama (Argentina, Čile, Grčka, Iran, Madagaskar…)