Utorak, 13 Studeni 2012 12:25

60 godina Vespe

Napisao
Ocijeni sadržaj
(3 glasova)

 

Vespa. Kako se stvarala brand ikona koja živi i danas. Pročitajte kratki historijat, a nakon toga pogledajte galeriju slika po modelima. 

Preko pola stoljeća Vespe - modeli koji su obilježili povijest, od prvog modela sa 98 ccm, 1946 do Granturisma iz 2003 i Vespe LX i GTS 250 ie iz 2005, Piaggio je proizveo više od 100 (točnije 140) modela, verzija i varijanti Vespe (koje su obilježene različitim kodovima šasija):140 modela koji su pratili tehnološku evoluciju svjetski najpoznatijeg proizvođača skutera. 

Do vremena kad je na tržište izašla Vespa ET4, napravljeno je preko 20.000 modifikacija i zamijenjeno je preko 1500 dijelova u odnosu na original iz 1946. 

Teško je izabrati najreprezentativnije Vespe u evoluciji koja traje punih 60 godina. Neki od modela pripadaju specijalnim serijama, ili su u kratkom roku zamijenjene novim modelom, ili su pak bile izuzetno skupe na tržištu skutera koje je aktivno u cijelom svijetu. Ostale, koje su proizvedene u velikim serijama i koje su bile duže vremena na tržištu su klasični modeli koji su obilježili povijest mobilnosti na dva kotača.

Nekoliko tehnološki naprednih inovacija: sa Vespom ET2 Injection 1997 godine, Piaggio je lansirao prvi dvotakni skuter sa direktnim ubrizgavanjem u povijesti. 2000 godine izašao je prvi model Vespe sa četverotaktnim motorom od 50 ccm. U Vespi ETA 40. 2005 godine sa Vespom GTS, Piaggio je lansirao prvi skuter na svijetu sa 250 ccm motorom (EURO 3 norme) i direktnim ubrizgavanjem. 2006 godine, Piaggio lansira Vespu LX 50HyS (Hibridni skuter)...


Vespa 98, 1946 - prva Vespa. Pognjena agregatom od 98 ccc sa 3.2 ks na 4,500 okretaja i najvećom brzinom od 60 km/h. Proizvodila se dvije godine: 1946 godine od broja 1 do broja 2464 , i od broja 2465 do broja 18079, 1947 godine.

Vespa 125, 1948 - prva Vespa sa 125 ccm. Od modela 98 nije se razlikovala samo u veličini agregata već i u novom zadnjem ovjesu i modificiranom prednjem ovjesu. 

Vespa 125, 1953 - prva važna preinaka agregata: modificirani se klipovi, cilindri i paljenje. Podignuta je snaga na 5 ks pri 5,000 okretaja,  sa najvećom brzinom od 75 km/h. Malo je izmjenjen i dizajn zadnjeg dijela.

Vespa 125 U, 1953 - tzv. “Utility” verzija spartanskog dizajna, prodavana je za 20.000 lira jeftinije od više moderne Vespe 125. Na ovom je modelu prednje svijetlo podignuto u ravninu volana po prvi puta u Italiji. 

Vespa 150 GS, 1955 - ekperti su ovaj model zvali najpopularnijim i najnezaboravnijim modelom. Na ovom su modelu izvršene brojne preinake i upotrebljene nove inovacije: motor od 150 ccm, 4-stupanjski mjenjač, standardno izduženo sjedalo, prednji far u visini volana, kotači sa 10” gumama. Ova je Vespa mogla dostići brzinu i do 100 km/h. Promijenio se i kompletan dizajn motocikla u smislu bolje aerodinamike. 

Vespa 160 GS, 1962 - ovaj model nastavlja tržišni uspjeh prvog GS modela, sa kompletno novim dizajnom. Izmjenjen je ispušni lonac, rasplinjač i ovjes. Snaga je podignuta na 8.2 ks na 6500 okretaja. 

Vespa 150 GL, 1963 - još jedan novi dizajn i jedna od najljepših Vespa proizvedena i dizajnirana od strane Piaggio dizajnera. Volan, trapezoidni prednji far, prednji blatobran su potpuno novi. 

Vespa 50, 1964 - prva Vespa sa 50 ccm, kreirana da zadovolji novi talijanski zakon o cestama, gdje su registarske oznake obvezne na motociklima sa snažnijim agregatima. Vrlo pouzdana, sa agregatom novog izgleda i položenosti cilindra, cilindar pod 45° umjesto vodoravno. Ovaj model je posljednji koji je dizajnirao Corradino D’Ascanio.

Vespa 180 SS, 1965 - model koji predstavlja novi smjer Vespe, osnaženje motora na 181,14 ccm, sa 10 ks i najvećom brzinom od 105 km/h. Model 180 SS (Super Sport) je zamijenio slavnu Vespu GS 150/160. Piaggio je na ovom modelu modificirao prednju vilicu, učinivši ju aerodinamičnijom i značajno poboljšavajući ukupan komfor, upravljanje i držanje ceste.

Vespa 125, 1966 - neslužbeno poznata kao “nova 125”, sa radikalnim inovativnim rješenjima u dizajnu, okviru, agregaru (pod 45°) i ovjesu.

Vespa Super Sprint 90, 1966 - specijalna serija nastala iz modela Vespa 50/90 ccm i “nove” 125. Volan je na ovom modelu uzak i smješten niže, blatobrani su redizajnirani. Sa agregatom od samo 90 ccm, mogla je postići brzinu i do 93 km/h. 

Vespa 125 Primavera, 1968 - zajedno sa PX verzijom, bila je ovo najizdržljivija verzija Vespe. Kreirana od "nove” 125 Vespe, sa više značajnih preinaka na agregatu, koji je podignuo ukupnu brzinu za 10 km/h. Velika pažnja posvećena je detaljima, koji uključuju klasični, praktični nosač torbe. 

Vespa 180 Rally, 1968 - sa ovim modelom, Piaggio je počeo primjenjivati "rotary timing fuel" sistem napajanja gorivom na sve modele. Agregat je nov, nov je i prednji far sa snažnijom žaruljom. Okvir je preuzet sa modela Vespa 150 Sprint uz male modifikacije, ujedno je uži i aerodinamičniji nego na modelu Super Sport.

Vespa 50 Elestart, 1970 - ovaj model imao je električni stater, ali je id dizajn potpuno revidiran komparativno sa modelom 50 Special. 

Vespa 200 Rally, 1972 - Vespa sa najvećim agregatom. Ovaj model, sa 12.35 ks na 5,700 okretaja, mogao je dostići brzinu do 116 km/h. 

Vespa 125 Primavera ET3, 1976 - naziv og modela dolazi od “Electronic 3 intake ports”, uključuje važne promjene na samom agregatu, koji je postao snažniji i imao snažniju "iskru". Ukupan dojam je također izmjenjen u odnosu na standardnu Primaveru (koja je i dalje ostala u ponudi Vespe). 

Vespa P 125 X, 1978 - model “PX” je ozančio daljnji korak u redizajnu Vespe (kompletan okvir je redizajniran), ali i u performanse. Iste se godine pojavio i model P 200 E, koji je mogao biti opremljen sa zasebnim sustavom podmazivanja i pokazivačima smjera ugrađenim u tijelo. Tri godine kasnije pojavio se i model PX 150 E, sa performansama na pola puta između gornja dva modela. 

Vespa PK 125, 1983 - zamjena je za Vespu Primaveru (standard i ET3) koja je ostala u proizvodnji sa “klasičnim" tijelom za japansko tržište, gdje je bio najprodavanji motocikl sa zapada. Novi styling, i "PK" okvir i tijelo razlikovali su se u potpunosti od prethodnih skutera.

Povijest Vespe tu ne staje, već se nastavlja...

Video sadržaj

Jubileji

U ovoj rubrici objavit ćemo jubileje klubova, godišnjice automobila, motocikala...Javite nam i vašu obljetnicu!