Srijeda, 25 Svibanj 2011 17:43

50 godina Volva P1800

Napisao
Ocijeni sadržaj
(2 glasova)

Projektiran u Švedskoj, dizajniran u Italiji, otkriven na sajmu automobila u Briselu, proizveden u Britaniji, a veliki uspjeh postigao je u SAD-u.

Volvo P1800 možda je međunarodno najpoznatiji Volvo model ikada proizveden. Ove godine ovaj omiljeni Volvo slavi 50 godina postojanja.

S proizvodnjom je započeto 1961. godine da bi se 4 godine kasnije našao u auto salonima diljem svijeta, nakon pomnog planiranja i razvoja, a na tržištu zadržao sljedećih 12 godina. Što se prodajnih rezultata tiče, nije polučio neke bajne rezultate, ali je iz perspektive imidža tvrtke odigrao veću ulogu od bilo kojeg drugog Volvovog modela. Poslije njega rijetko je koji drugi Volvo model imao bolje pogođen imidž.

Volvo P1800 stvoren je s ciljem da privuče pozornost prolaznika pokraj izloga Volvo salona kako bi povećao broj ulazaka u koncesije i time prodajne rezultate. Dizajn novog sportskog Volva naručen iz Italije gdje je Volvov konzultant Helmer Petterson bio uključen u projektiranje. Njegov sin Pelle zaposlio se u to vrijeme u tvrtki Pietro Frua kao dizajner na odjelu industrijskog dizajna, netom nakon završenog fakulteta Pratt Institute u New Yorku. Helmer je u trenutku prezentiranja ideja za novi automobil a bilo je to 1957.) „podmetnuo“ jedan dizajn svoga sina koji je osvojio srca članova izbornog odbora. Engellau je posebice bio sklon ovom dizajnu jer nije izgledao talijanski. No splet okolnosti je bio takav da je autorstvo za dizajn automobila pripisano izvjesnom 25-godišnjaku iz Geteborga koji se kasnije proslavio dizajnom za jahte. Kolerični se Engellau povukao iz natjecanja za autorstvo dizajna i tek je godinama kasnije njegov sin Pelle Petterson primio priznanje za dizajn jednog od najatraktivnijih sportskih kupea ikada proizvedenih. Novi sportski automobil kojeg je Volvo predstavio, imao je fiksan krov, čeličnu karoseriju i mnoštvo mehaničkih komponenti preuzetih s platforme Amazon kao i novo razvijeni B18 motor sa 100 KS. Izrađena su tri prototipa u Torinu između 1957. i 1958. na Amazonovoj tehnološkoj podlozi koja je i inače služila za niz različitih upotreba: kao početni kalup za proizvodnju novih tehnologija, za različite testove te za reklamne fotografije i ostalo.

Sva tri prototipa preživjela su zub vremena i još uvijek su na cesti. U to se vrijeme Volvo našao u veoma ekspanzivnoj fazi kada je tvrtka shvatila da nema dovoljno vlastitih kapaciteta za proizvodnju novog modela. Nedostajalo je resursa za proizvodnju elemenata karoserije, bojanje i sklapanje. Potragu za odgovarajućim partnerom predvodio je Helmer Petterson koji se nakon niza poslovnih oklijevanja odlučio za dvije britanske tvrtke: Pressed Steel koji je počeo proizvoditi karoserije te Jensen Motors zadužen za bojanje i sklapanje automobila. Kada je počela proizvodnja nije sve išlo nimalo glatko. Pojavljivali su se konstantni problemi s osobljem, radnim metodama, kvalitetom, dobavljačima i logistikom, a sve to uz pasivnost uprave, što je dovelo do toga da je Volvo preselio svoju proizvodnju u Švedsku. Od proljeća 1963. započelo je sklapanje modela 1800 u Volvovoj Lundby tvornici, no sve do 1969. proizvodnja karoserija nije prebačena iz tvornice Pressed Steel u Škotskoj u Volvovu tvornicu u Olosftromu. Premještaj kući poklopio se s promjenom imena modela u P1800. Model je najprije bio prozvan P1800 S, a kasnije od 1963. ostao je poznat kao 1800 S (S kao oznaka za Švedsku). Tijekom kupeova dugog života nikakve radikalne promjene nisu izvršene na vanjskim linijama modela. Samo na detaljima kao što su rešetka, ukrasni umetci, naplatci i različite boje karoserije koje su diferencirale godište modela. S tehničke strane gledano, 1800 je zasjenio ostale Volvo modele i kontinuirano je unapređivan. Najuočljivije promjene napravljene su na kočionim diskovima, jačim motorima i električnom ubrizgavanju goriva.

Tijekom 1971. godine predstavljena je nova inačica karoserije nazvana 1800 ES. Bila je riječ o sportskom modelu s „ruksakom“ i proširenom linijom krova uz zadnji dio oblikovan po uzoru na karavane s velikim staklenim stražnjim krajem. Bila je to kombinacija GT modela i karavana. Model je dizajniran u Geteborgu, a privukao je znatnu pozornost, no istodobno je i podijelio mišljenja ljubitelja automobila u dva tabora. Pa ipak ostvario je kultni status zajedno sa sestrinskom coupe izvedbom od kojih su mnogi preživjeli do danas.

Volvo modeli serije 1800 jako su traženi od strane automobilskih poznavatelja – postoji čak i nekoliko klubova obožavatelja. Dobar dio godina ovi su modeli bili povoljni za nabavku, iako su u posljednje vrijeme dostigli visoku cijenu na tržištu klasičnih automobila. Jedan od najpoznatijih vlasnika P1800 modela je Irv Gordon iz New Yorka koji je sa svojim autom kojeg je nabavio 1966. godine, prešao 4 milijuna i 500.000 kilometara te se time upisao u Guinnessovu knjigu rekorda koji će vjerojatno ostati nepobijeđen. Irv Gordon je proveo ukupno 12 godina za volanom ovog modela, a trenutno namjerava prijeći novih 300.000 kilometara, što bi doseglo 4 milijuna i 800.000 kilometara – na istom motoru! Volvo P1800 danas je živahni 50-godišnjak i nikada nije bio zamišljen da postane automobil za masovnu prodaju. Još uvijek je ekskluzivan proizvod, vrhunski u svojoj klasi, a u isto vrijeme pouzdan i vjerodostojan za obične vozače koji žude za automobilom koji izgleda kao Ferrari, ali košta i radi kao Volvo: uglađeno, pouzdano i ekonomično.

Ovaj automobil oduševio je poklonike već 1961. godine i prije dolaska u auto salone, a njegov je dizajn preživio sve mode i mijene vremena: on je bezvremen, klasičan i sportski u najizbalansiranijem mogućem omjeru.