Srijeda 8 Prosinac 2021
Utorak, 02 Studeni 2021 20:52

OTK Turopolje - entuzijazam

Felix i pila Felix i pila

Oni su entuzijasti i zaljubljenici u stara vozila. Automobili i motori nekih davnih vremena krase njihova dvorišta i garaže, a vole se s njima pohvaliti i na raznim manifestacijama i susretima, provozati se gradom gdje plijene pozornost prolaznika koji uvijek s radošću ili s nekom sjetom gledaju krasne oldtimere. Pogled na njih one starije vrati u prošlost, dok kod onih mlađih nerijetko budi znatiželju o kakvom se to vozilu radi. Gdje god ih vidimo, oldtimeri, su prava atrakcija, no koliko je truda potrebno da se jedno takvo staro vozilo dovede u originalno i vozno stanje najbolje znaju njihovi vlasnici koji im iz neke posebne privrženosti posvećuju mnogo vremena i pažnje. Takvih entuzijasta i zaljubljenika u stare automobile ima i u Velikoj Gorici, a od nedavno su okupljeni u Oldtimer klub Turopolje.

OTK Turopolje entuzijasti

O starim motorima, automobilima, ratnim i drugim cestovnim vozilima satima vam mogu govoriti istinski zaljubljenici u njihovo očuvanje, predsjednik novog kluba Vladimir Štarkelj i njegov tajnik Vladimir Gašparec. Njihove priče pune su doživljaja, detalja, a gotovo uvijek započinju na nekim prašnjavim tavanima, šupama, garažama pa čak i u blatu odakle izvlače uspavana stara vozila pretvarajući ih u atraktivne ljepotane.

Stare automobile spasiti od propadanja

Novoosnovanom klubu vlasnika, zaljubljenika i simpatizera starih vozila u Velikoj Gorici cilj je njegovanje i razvoj očuvanja, obnavljanja svih vrsta cestovnih vozila kako bi se spriječilo njihovo propadanje i unaprijedila zaštita okoliša. Kao i svaki oldtimer klub, naglašavaju njegovi osnivači, promicat će, razvijati i poticati sakupljanje i očuvanje starih vozila u cilju njihovog predstavljanja kao baštine tehničke kulture Zagrebačke županije.

Okupili su se prvi puta na osnivačkoj skupštini 15. rujna kad su dogovorili na koji će način djelovati kako bi te ciljeve ostvarili. Najavljuju kako će organizirati sve vrste ocjenjivačkih, kružnih i rally vožnji; prigodne kulturne manifestacije te sudjelovati na istima, surađivati s drugim klubovima u zemlji i inozemstvu, organizirati stručna predavanja i filmske projekcije, izložbe iz područja djelatnosti kluba, izdavati publikacije, sakupljati tehničku i povijesnu dokumentaciju, a kao jedan od vrlo važnih ciljeva i djelatnosti ističu edukaciju mladih o čuvanju tehničke baštine i poticanja bavljenjem tehničkom kulturom.

Važna je edukacija mladih

-Želimo ostvariti suradnju sa Zajednicom tehničke kulture grada Velike Gorice da uključimo što više mladih i zainteresiramo ih oko tehničke baštine i tehničke kulture da dobiju motivaciju. Puno ljudi znamo koji imaju stare motore po šupama i tavanima, pa da vide u tim motorima jednu vrijednost da ih se uredi i s ponosom pokazuje jer su oni ipak ocrtali povijesni život svih nas koji smo se nekada i sami na njima vozili-kaže nam predsjednik Kluba Vlado Štarkelj.

Mnoštvo je ciljeva i djelatnosti koje su si zadali članovi Oldtimer kluba Turopolje, no s ponosom nam ističu kako su jedva dočekali da se takav klub osnuje u Velikoj Gorici.

-Svaki dio Hrvatske, svaka županija, svi imaju oldtimer klub, jedino u Turopolju, u Velikoj Gorici toga dosad nije bilo. Svi zainteresirani za oldtimere iz Gorice, su se učlanjivali u oldtimer klub u Sisak, Ivanić ili Zagreb. Morali ste ići dosta daleko na te sastanke, i tu se pokazala jedna velika potreba za ovakvim klubom u Gorici. Jer imate starih motora po štagljevima, šupama i šteta je da to propada. Morali smo se uključiti da se to očuva, pa se rodila želja da se osnivanje kluba pokrene i to smo uspjeli-kaže tajnik Vlado Gašparec.

Dug put zahtjevne restauracije

Klub trenutno broji dvadesetak članova, no očekuju da će ih biti više, jer će kroz ovu udrugu nastojati svima pomoći u doista zahtjevnom i nimalo laganom zadatku restauracije starog vozila. To jako dobro naš sugovornik Vlado Gašparec, koji je zasad član kluba s najvećom kolekcijom oldtimera. U njegovom se dvorištu na Jakuševcu, naime, nalaze ni više ni manje nego 42 motora. Sve te stare, ali jurilice pomno je sakupljao, uređivao, slagao šaraf po šaraf kako bi zablistali u punom sjaju.

-Kad imate stari motor ili auto, morate ga najprije cijelog očistiti, onda rastaviti, i da vidite što se od toga spasiti da, a što ne. Onda slijedi trka za tim dijelovima. Udružimo se mi dečki iz oldtimer klubova pa iznajmljujemo autobus ili kombi i putujemo po raznim sajmovima u potrazi za dijelovima. Kad se nabave dijelovi slijedi strojna obrada koju morate organizirati kod starih majstora, više puta i izvan Hrvatske jer su stari majstori kod nas rijetki-priča nam gospodin Vlado.

Upravo kod starih majstora kreće prava restauracija, poravnavanje, zamjena trulih dijelova, limarija, a potom zaštite, lakiranje, kompletno uređenje motora, nova instalacija i sastavljanje.

-To ružno izgleda kad se raskopa, ali nakon toga nastane ljepota-govori s očima punim sjaja i dodaje: Onaj prvi trenutak kad tako uređeno vozilo upališ, sjedneš na njega i prvi krug odvoziš, nema boljeg osjećaja.

Dvorište puno starih motora

Stara vozila počela su ga zanimati još kao dječaka. Zajedno s Vladom i Ratkom Štarkeljem kao klinci su se, kažu nam, izvlačili su stare motore svojih očeva i djedova šarafili ih i sastavljali, više ih gurali i vukli nego vozili. Skupljali su iskustva i znanja da bi se i danas i profesionalno njima bavili, a uz to njegovali ovaj poseban hobi.

-Ja sam to oduvijek jako volio i uvijek sam mislio da ću imati sve više motora. Imaš dva tri, pet, pa šest, i na kraju ih imam 42! Dvorište mi je kao mali muzej. No to mene odmara, iako je put do toga je mukotrpan-kaže Gašparec.

Prizori s njegovog dvorišta prepunog motora zaista su posebni. Automobile kaže ne skuplja jer ih nema gdje čuvati. Najstariji motor koji ima je 1950. godište, a ponosan je na dva vojna i dva civilna motora s prikolicama koji su mu najdraži, a i posebna su atrakcija kad se njima provoza obližnjim cestama.

-Ti s prikolicom su mi najdraži, kad na njega sjednete nemate više volju sjesti na onaj s dva kotača. Kad vas svi vide i snimaju vas po autocesti! Ženu vozim u prikolici za Ivanić Grad - snimaju me gledaju, mašu, trube, to je senzacija-priča nam ovaj zaljubljenik u motore dodajući kako ih ponekad i poklanja, neke je prodao, dok su mu mnogi posebni i za njih nema cijene.

Tajnik Oldtimer kluba Turopolje zasad je član s najvećom kolekcijom oldtimera, a predsjednik Štarkelj vlasnik je također lijepe kolekcije u kojoj se ističu ratna vozila.

-Imam dva Willys đipa ratna iz 1943. godine, te Mepris iz 1944. godine. Nisam ih obnavljao nego sam ih kupio obnovljene od ljudi koji se godinama bave s time, a na njih su to prenijeli njihovi očevi i ugradili im tu vrijednost prema starim vozilima. Moj sin je obnovio nekoliko motora, a po tim susretima koji su svakog vikenda u cijeloj Hrvatskoj upoznao sam se s ljudima koji stalno obnavljaju vozila-kaže predsjednik Štarkelj.

Ta vozila pričaju našu povijest

Kad se radi o starim autima poslije svakog susreta nešto ne na autu ne štima, kažu nam naši sugovornici. Ode neka sajla, procuri benzin, cilindar pa uz sebe uvijek imaju bilježnicu i olovku kako bi zapisali što sve treba popraviti.

-Kad konačno uredite stari auto ili motor vi još godinu-dvije sigurno niste mirni s tim, jer tu ima tisuću tih „bolesti”, dugo je stajao, sad je složen, dok sve sitnice ne otklonite to će trajati još godinu dana. Ali kad uđete u kolotečinu i kad ga složite to je nagrada za vas-kaže gospodin Gašparec. (izvor:VG danas)

 

Google oglas

Istaknuti oglas