Oldtimer savjeti

Savjeti za oldtimeraše

Savjeti, savjeti... nikad ih dosta. Razni savjeti vezani uz oldtimere. Ako imate određeni savjet, a ima veze sa oldtimerima, pošaljite nam ga i rado ćemo ga podijeliti sa svima. Vjerojatno čemo nekome i pomoći i uštedjeti trud i vrijeme.
svaki savjet je dobrodošao...
Srijeda, 21 Studeni 2012 19:28

Kako kupiti oldtimer vozilo i na što paziti

Napisao/la
Ocijeni sadržaj
(2 glasova)
Kako kupiti oldtimer vozilo Kako kupiti oldtimer vozilo

Prilikom kupovine ili nabave oldtimera, bez obzira da li je restauriran ili za restauraciju, potrebno je znati nekoliko stvari da poslije uloženog novca i imate ono što ste platili:

  • ako postoje neki papiri od oldtimera, uzmite ih, pregledajte i pospremite bez obzira da li su ispravni u potpunosti ili ne. Nekadašnja "Saobraćajna knjižica" pisana rukom je priča za sebe jer je rađena, tj. pisana po nekim mjerilima koje nitko ne zna objasniti i najbolje je istu spremiti i zaboraviti.
  • ako je auto bez papira, još bolje za vas jer ionako morate početi sve ispočetka  
  • Prvo utvrdite marku automobila, model, tip, godinu proizvodnje, te sve to zajedno usporedite sa tzv. VIN brojem, tj. brojem šasije. Poneki stari automobili imali su broj šasije, broj motora i VIN broj. Samo VIN broj za identifikaciju koriste zemlje koje su prihvatile standadrizaciju i to od 1950. godine. Isto tako prilikom kupovine morate znati da su u to vrijeme postojala vozila koja su imala broj šasije, broj karoserije, broj motora i VIN broj.
  • Kako na osnovu VIN broja utvrditi marku i tip vozila ?? Vrlo jednostavno u današnje vrijeme. "Svemogući Google" i u tražilicu upisati VIN + marka vozila. Obično izbaci nekoliko načina i nekoliko verzija VIN broja, neki se koriste "do" te i te godine, a neki "od" te i te godine tako da na to treba obratiti pažnju. Uz malo znanja stranih jezika (njemački ili engleski), učlaniti se na neki specijalizirani strani forum za taj tip ili tu marku vozila i tamo se obično nalazi i servis za VIN brojeve. Ako vam je uspjelo i našli ste neki rijedak model od prije II. svjetskog rata (prije 1939. g) i nemožete do podataka na internetu ili niste sigurni u njih, poslikajte vozilo, motorni prostor, sve identifikacijske tablice koje vidite i pošaljite mailom na adresu tvornice koja je isti proizvela (pogledati samo i pronaći mail povijesnog odjela ili pod "history"). Većina velikih automobilskih industrija je vrlo ekspeditivna po tom pitanju i odgovor možete očekivati u roku od desetak dana. Ukoliko ste vlasnik zaista rijedkog vozila u čije podatke niste sigurni na "Google", pronađite specijalizirani forum za isti, najčešće USA ili Engleska, učlanite se i možete pitati sve što vas interesira.
  • VIN broj obično sadrži slijedeće podatke:

    - marku vozila

    - model vozila

    - tip vozila

    - godinu proizvodnje (obično mjesec i godina početka i mjesec i godina završetka proizvodnje)

    - broj motora (nekad je bio obavezan ne samo kod nas, vrstu motora i tip motora koji je ugrađen u vaš oldtimer po VIN broju vašeg oldtimera).

Primjer 1: u DKW Mungu se ugrađivao dvotaktni motor od 1000 ccm, popularni Wartburgov zweitakter, a u kasnije modele i u modele za rijedak izvoz u to vrijeme, ugrađivao se motor opel kadetta "A" serije, i prve "B" serije, koji je odgovarao skoro na vijak. Ako imate u svojoj Mungi Opelov motor od 1000 ccm, a u VIN-u stoji da mora biti dvotaktni, ili odustanite od vozila ili se raspitajte za neki dvotaktni motor, opet preko specijaliziranih foruma. 

Kod nas su najčešće umjesto benzinskih motora koji su trošili jako puno ugrađivani, tj. pripasavani raznorazni diesel motori skinuti sa Tamića, traktora, rashodovanih agregata itd, te upisivani u tadašnje "Saobraćajne knjižice" kao "normalni motori" za taj tip vozila, tako da možete nabasati na stare ruske Volge Gaz 24 koje imaju Perkinsove motore koji rade kao singerice, samo im je max. brzina oko 80 km/h, dok u stvari Volga nikad nije ugrađivala diesele u svoja vozila.

Iz VIN broja vašeg oldtimera, vidi se da li se radi o limuzini, karavanu, cabriu ili coupeu, sa dvoje ili više vratiju, vanjskoj boji vozila, boji unutrašnjosti, dimenzija felgi i guma, uređenju unutrašnjosti vozila (koža, skaj, platno, drvu, marka i tip autoradia ako se ugrađival serijski ili uz doplatu na taj tip vozila s tim da je i to navedeno).

Primjer 2: član je nabavio nabavio mercedes koji je bio uTitovoj pratnji za vrijeme SFRJ (ponekad ispada da je onda samo Tito vozio mercedese jer su svi iz tog vremena bili u njegovoj pratnji) i neki veliki motor uz njega koji je navodno bio u njemu, jer je u trenutku kupnje bio ugrađen diesel. Poslao je VIN broj u Mercedes i u roku od nekoliko dana dobio je informaciju sa kopiranim podacima iz kojih se vidi da je Mercedes zaista bio prodan u to vrijeme Saveznoj vladi SFRJ, da je uvoznik za SFRJ tada bio "Avtokomerc" (ako se ne varam) iz Ljubljane, da je vozilo bilo tamno plave boje, sa ugrađenim alarmnim sirenama, dva svijetla na krovu (rotirke), od kojih je jedna bila crvene, a druga plave boje, da je imao ugrađem motor od 6,3 l (6300 ccm), sa toliko i toliko KS, da ima dodatne pretince sa zaključavanjem za kratko oružje, da iza prednjih siceva ima ugrađene nosače za 2 puške, da je vozilo blindirano i koji mu je stupanj zaštite, marku ugrađenog auto-radia, ugrađeni tip UKV uređaja (bez kristala), veličinu felgi i guma i ne sječam se što je još pisalo.

Kad ste sakupili sve navedene podatke za vozilo koje namjeravate kupiti i ako vam se podaci slažu, tj. znate gdje se može nabaviti njegov original benzinski motor umjesto ugrađenog diesela ili vam fale neki dijelovi ili neki dijelovi nisu originalni, a mogu se nabaviti (osim da se sve da nabaviti, samo treba platiti), možete se dogovoriti za cijenu, što ponekad postaje nemoguća misija, jer kad dođete sa podacima o kakvom se vozilu radi, vlasnik postaje jako nezadovoljan kad mu velite da mu motor nećete platiti neka ga vadi ak neće pustiti cijenu.

Tada vi obično odlazite bez oldtimera, a vasniku ostaje da čeka nekog naivca koji će skupo platiti nešto što ne postoji ili nije postojalo na tom tipu ili modelu.

Vozila proizvedena prije II svjetskog rata nisu bojana bojama kakve se danas koriste i trebate naručiti boje kakve su se onda upotrebljavale, sjajne boje nisu postojale u današnjem smislu, nego se auto nakon bojanja polirao i tako se dolazilo do sjaja. Neki automobili imali su i po 18 slojeva boje na sebi. Kod tih starih vozila sa velikim prednjim blatobranima, koristila se većinom crna boja koja se u današnje vrijeme da naručiti u Engleskoj, isto kao i gume za takva vozila koje su se nekad radile na potpuno drugačiji način nego u današnje vrijeme.

Mislim da vam se ne isplati uložiti u neki MB 170 S ili u Horch desetak tisuća ili nekoliko desetaka tisuća eura i staviti mu naplatke od Lade Nive ili stojadina, zato jer npr. rabljeni naplatak za Horcha košta od 1000 do 1500 eura i još je morate čekati nekoliko mjeseci.

Možda ponavljamo, ali pazite da prilikom restauriranja svojih vozila ne "padnete" na nekoj najjednostavnojoj stvari koju primjetite Nemojte na Fiate 500 Topolino stavljati prednje mostove od starog tipa peglice, makar odgovaraju, ali nije to to, jer onda nemate ni original prednju oprugu nego je i to od peglice, a to vidi onaj tko se razumije. 

Koliko god efektno izgledalo kod predratnih automobila da su blatobrani na njima crni, a ostalo crveno, pogledajte po internetu da li su i kako bili farbani automobili tog godišta, tj. ako su i bili dvobojni, koje su se boje upotrebljavale. Žuto crna kombinacija nije korištena npr. kod mercedesa nego kod Horcha, kolko god to dobro izgledalo. Fiat nikada u originalu nije bojao aute u pink boju i sl.

Na kraju, ukoliko niste "ulovili" neku Minervu ili neki Hispano, zaboravite veliku zaradu na oldtimerima i nastojte se pridržavati navedenih savjeta jer vam se može dogoditi da sa svojim oldtimerom budete "frajer" u svojoj ulici ili kvartu, možda čak i u svome klubu, samo pazite da niste frajer koji koristi za plaćanje i sponzorstva, a ne zbog oldtimera koji posjedujete.

Znači, osnove za dobar oldtimer ili dobru osnovu za restauraciju su:

MARKA + TIP + MODEL + GODINA PROIZVODNJE + VRSTA I TIP MOTORA + OSTALI PODACI SA VIN DEKODERA

Neka vas vlasnik ne pokuša uvjeriti da je VIN univerzalan za sve takve tipove vozila, VIN sa vašeg vozila ima sve podatke samo za vaše vozilo.