Ponedjeljak 19 Kolovoz 2019
Rješavanje oldtimer problema

Rješavanje oldtimerskih problema

Kao što i sam naslov teme govori, pokušat ćemo pomoći kroz tekstualni ili slikovni prikaz rješenja pojedinih problema koji se mogu dogoditi na starodobnim vozilima. Spremni smo uz vašu pomoć objaviti i vaša rješenja pri nastalim problemima. Vaše ideje i iskustva pošaljite elektronskom poštom na adresu naše redakcije. Sigurni smo da je svaki savjet dobrodošao.
kako riješiti neki od problema vezanih uz oldtimer vozilo...

Svitak paljenja (bobina)

Napisao
Svitak paljenja Svitak paljenja

Svitak paljenja (bobina) je uistinu nevjerojatan mali uređaj.

To je vrsta pulsnog transformatora koji multiplicira niski napon primljen iz akomulatora ili alternatora na nekoliko tisuća volti kada se kontakti (platine) otvore ili zatvore.

Sastoji od primarnog namotaja, jezgre od željeza, te sekundarnog namotaja. Visok izlazni napon sa svitka usmjerava se na svjećice preko razvodne kape. Jednostavno rečeno, bez visokog napona nema iskre, pa ne može doći ni do unutarnjeg izgaranja u motoru. Nakon provjere dotoka goriva, provjeravamo ima li iskre ili ne.

Provjeriti iskru je prilično jednostavno. Povucite jedan od kablova sa svjećica motora, umetnite jednu svjećicu u njega (može i rezervna, da ne skidamo onu sa motora) i prislinite donji dio svjećice na blok motora (da uzemljimo). Ne držite svjećicu golim rukama, osim ako ne želite dobiti gadan trzaj (visoki napon). Koristite izolirana kliješta i pridržite svječicu. Zamolite nekoga da da kontakt i zavrti motor dok promatrate centar elektrode na svjećici.

Ako dovoljan napon stiže na svjećicu, trebali bi vidjeti svijetlo plava iskru koja skače preko elektrode svaki put kad cilindar pali. Ako ne vidite iskru, svitak paljenja je jedan od mogućih problema.

Trebat ćete digitalni multimetar za provjeru otpora vašeg svitka za paljenje. Terminali svitka su označeni: pozitivni (+) i negativni (-) i preko njih možete izmjeriti otpor primarnog namotaja.

Postavite multimetar u 200 ohm-sko područje i spojite crveni terminal multimetra sa pozitivnim na svitku i crni sa negativnim. Vrijednosti primarnog namotaja su obično oko 1,5 ohm. Prihvatljiva su odstupanja od+- 0,1 ohm. (svakako provjerite vrijednosti proizvođača). 

Izmjerite i otpor sekundarne zavojnice, na kraju ona proizvodi iskru. Uključite mjerača otpora u područje od 20K ohma i uključite negativan terminal instrumenta (crna) u  centralni terminal svitka.

Vrijednosti bi trebale biti 11,00 ili bolje, a s oko 13,50 ohm-a oko normalne vrijednosti. Ako vaš svitak daje vrijednost ispod 11,00 ohm-a, onda su šanse prilično velike da je to razlog zbog kojeg ne dobivate iskru ili je vrlo slaba. (provjerite vrijednosti proizvođača).

Ako je tome tako, zamijenite svitak s novim-kvalitetnim, provjerite i korektno zategnite sve kontakte, uključite u središnji gornji dio kabel koji ide do razvodne kape, okrenute ključ i trebali biste krenuti bez problema!