Rješavanje problema

Rješavanje oldtimer problema
Kao što i sam naslov teme govori, pokušat ćemo pomoći kroz tekstualni ili slikovni prikaz rješenja pojedinih problema koji se mogu dogoditi na starodobnim vozilima. Spremni smo uz vašu pomoć objaviti i vaša rješenja pri nastalim problemima. Vaše ideje i iskustva pošaljite elektronskom poštom na adresu naše redakcije. Sigurni smo da je svaki savjet dobrodošao i da vam time možemo pomoći.
kako riješiti neki od problema vezanih uz oldtimer vozilo...

Radijalne brtve - semerinzi i njihova ugradnja

Napisao
Semering ili radijalna brtva Semering ili radijalna brtva

Radijalne brtve trebaju osigurati brtvljenje na vratilu koje se okreće. Klasičan semering ima metalno tijelo sa dinamičkom btvenom usnom, koja služi i za statičko brtvljenje. Brtvena usna je obično napravljena od elastomera i u kontaktu je sa površinom vratila, na koju je pritisnuta djelovanjem prstenaste opruge. Uslijed rotacije vratila, na usni nastaje procjep od oko 1µm. Ulje ulazi u taj procjep i podmazuje usnu.

Razvoj motora postavlja nove zahtjeve koje radijalne brtve moraju ispuniti. Viši okretaji, više temperature, duži intervali između zamjena ulja, kao i maziva sa naprednim aditivima koji agresivno reagiraju sa brtvenim materijalima, sve to iziskuje nova i trajnija rješenja. Materijal za radijalne brtve budućnosti zove se politetrafluoroetilen - kraće PTFE.

standardna radijalna brtvaptfe radijalna brtva

Razilka između standardna radijalna brtva (lijevo) i PTFE radijalne brtve (nema opružnog prstena)   

Malo trenje i minimalni gubici glavne su prednosti koje pružaju PTFE brtve. One se mogu koristiti i u uvjetima nedovoljnog podmazivanja ili bez podmazivanja. Toplotne osobine ovog materijala koji izdržava radne uvjete od -130 do +200 ˚C bez premca su. Što više, PTFE je kemijski vrlo otporan i pruža mali otpor pri pokretanju vratila poslije mirovanja.

PTFE - MATERIJAL SA MEMORIJSKIM EFEKTOM
Kad se zagrIje, PTFE se pokušava vratiti u prvobitan oblik. Drugim riječima, materijal "pamti" svoje početno stanje. Taj fenomen ( tzv. Plastic Memory Effect) omogućava da brtva ne treba oprugu koja bi joj osigurala pritisak na vratilo.
U procesu proizvodnje, zaptivna usna se oblikuje u vidu ravnog prstena, koji se vezuje za noseći prsten. Prilikom ugradnje na vratilo, ravna brtvena usna se rasteže i savija, prema promjeru vratila.
Čim se brtva usna zagrije tokom rada motora, ona se pokušava vratiti u svoje prvobitno stanje.

POSTUPAK UGRADNJE
Brtvena usna i površina vratila moraju biti potpuno suhi. Ne smije se koristiti ulje ili mast. Na vratilu ne smije biti oštrih rubova - ako treba, prvo pripremite vratilo za ugradnju. Obrusite / očistite.

Ravnomjerno postavite novu brtvu tako da je strana koja ima oprugu obavezno ugrađuje na unutarnjoj strani, tj. na strani na kojoj se nalazi ulje. 

Ugradnja je laka, primjerenim laganim udarcima čekića po nastavku npr. gedore ispod koje je nova brtva (odaberemo nastavak promjera nešto manjeg od promjera semeringa) lagano i ravnomjerno utisnemo na mjesto starog semeringa na točno određenu dubinu na kojoj je bila stara brtva. I to je to.