Srijeda, 06 Lipanj 2012 20:12

Oldtimer muzej u Zagrebu

Oldtimeri... Oldtimeri...

Zagreb je jedna od rijetkih zapadnoeuropskih metropola koja nema muzej automobila pa je stogodišnja povijest prepuštena propadanju na ulici i svojevrsnim entuzijastima iz Oldtimer klubova koji je svojim radom spašavaju od propasti. Ali i to bi se uskoro moglo promijeniti.

Živi prostor

Inicijativu za pokretanje 'Muzeja automobila Ferdinand Budicki' u nekadašnjoj tvornici Pluto u Zagrebu pokrenuo je dugogodišnji aktivist na oldtimer sceni Valentino Valjak iz Oldtimer kluba F. Budicki. Od početne ljubavi prema starim automobilima došao je na korak do realizacije muzeja. Nedavno je izdao monografiju “Bešte, ljudi – ide auto!” koja obrađuje povijest automobilizma u Hrvatskoj, a vode se i završni razgovori za snimanje prvog dokumentarnog filma vezanog uz taj nikad istraženi dio hrvatske povijesti.
- U muzeju će biti izloženi stari modeli automobila koji su se koristili u Hrvatskoj, ali će ujedno to biti i živi prostor u kojem će se svakodnevno održavati razne aktivnosti zagrebačkih oldtimer udruga. Muzej će se zvati po Budickom koji je 1901. godine u Zagreb doveo prvi automobil i motor i koji je najzaslužniji za motorizaciju Zagreba ali i većeg dijela Hrvatske - objasnio je Valjak. Istaknuo je kako je zanimljivo da je osim vozila, Budicki u Zagreb doveo i mnoštvo drugih strojeva i inovacija iz zapadnog svijeta te je 1910. godine osnovao i prvu taksi službu i autoškolu u Zagrebu.

Dvije tisuće fotografija

– O Ferdinandu je u literaturi malo dostupnih podataka, pa osoba koja je omogućila tehnološki napredak grada nema čak ni svoj grob. Njegovi ostaci danas se nalaze u zajedničkoj grobnici na groblju Mirogoj - ispričao je Valjak. Pojasnio je i kako bi muzej bio od velikog značaja za grad, a postao bi i turistička atrakcija. 
- Do sada je prikupljeno više od dvije tisuće fotografija iz povijesti automobilizma Zagreba i Hrvatske, od kojih 20 posto nikada do sada nisu viđene jer su prikupljene iz obiteljskih albuma prvih automobilista na ovim prostorima - kazao je Valjak.

Prema nekim procjenama, u Zagrebu ima više od 1300 vlasnika starodobnih strojeva – automobila, bicikala, motora – koji nemaju adekvatan prostor. Gradski ured za obrazovanje kulturu i sport podržao je inicijativu, i to izvan liste prioriteta, što dobivaju samo oni projekti koji su vitalno značajni za grad. Daju li vodeći ljudi grada ovih dana zeleno svjetlo projektu, ubrzo će stara tvornica Pluto postati nova adresa na karti zagrebačkih muzeja.