Zanimljivosti iz povijesti

Zanimljivosti iz povijesti
Imali smo zanimljivu i uzbudljivu povijest. Evo par ulomaka iz prošlosti koji će nas podsjetiti na vozila koji su danas oldtimeri. Pronaći ćete također i razne priče vezane uz njih. Povijest je ono iz čega trebamo učiti, a ujedno i očuvati.
Automobilska povijest je kod nas bila i više nego uzbudljiva...
Nedjelja, 09 Listopad 2016 13:16

Wartburg - ikona iz socijalizma

Napisao
Wartburg 353 Wartburg 353

Wartburg je, po mom mišljenju, apsolutno najružniji automobil koji se vozio po cestama socijalističkih zemalja. Kad sam bio mali, Wartburg je bio uobičajena stvar na našim cestama, a meni nikada nije bilo jasno zašto bi netko kupuje tako smrdljiv i ružan automobil. I ovaj auto je, poput svog zemljaka Trabanta „krasio“ dvotaktni motor. 

Wartburg nije bio napravljen od duraplasta, nego od lima tako da su ga u DDR-u imali priliku voziti ili visoki partijski funkcioneri ili stvarno uporni proleterijat (na njega se čekalo i do 15 godina). Za motorizaciju DDR-a ovaj automobil nije imao toliku ulogu kao legendarni Trabant, ali svakako zaslužuje mjesto među automobilima koji su motorizirali socijalističke zemlje.

U njemu su se u Istočnoj njemačkoj vozili visoki državni dužnosnici. Koristila ga je policija, a često je služio i kao dostavno vozilo. Bio je to jedan od automobila iz istočnog svijeta koji je za razliku od Trabanta bio prostraniji i, recimo to tako, za klasu poželjniji. Svojim je kupcima pružao nešto više opreme od Trabija, no nije bio nimalo pouzdaniji, ali ni popularniji od spomenutog simbola DDR-a. Pogonio ga je motor od 993 kubična centimetra i 50 konjskih snaga. Bio je poznat i po nadimku Wartburg knight, odnosno vitez.

Ime dobiva po dvorcu Wartburg u Eisenachu. Proizvodio se od 1966. do 1988. godine, a proizvedeno ih je više od milijun primjeraka, a neki od njih voze i danas. 

Wartburg je mogao potegnuti i do 135 km/h. Imao je dvotaktni motor s tri cilindra koji je bio vrlo pouzdan i jednostavan za održavanje. Spadao je u jeftine istočnoeuropske automobile koji su se uspjeli probiti i na zapadna tržišta. Proizvodio se i u verziji karavan. Jednostavni dizajn i jeftinni materijali korišteni kod izrade ovog automobila većini su bili dosta odbojni, no njegova cijena sve je to stavila u drugi plan. Iza Wartburga nije bilo toliko dima kao iza Trabanta, no bio je također veliki zagađivač okoliša, a iz ispuha se širio dosta neugodan miris, produkt dvotaktnog motora.

Wartburg se proizvodio u istoimenoj tvornici Fahrzeugfabrik Eisenach u Istočnoj Njemačkoj koja je osnovana još davne 1898. godine, no 1904. se zatvorila. Malo tko zna da Wartburg ima poveznica s BMW-om. Naime, jedan model bavarske limuzine nosio je ime Wartburg tridesetih godina prošlog stoljeća.

Ime Wartburg ponovo je zaživjelo nakon rata, 1956. godine osnutkom tvornice Automobilwerk Eisenach koja je prvo počela proizvoditi model 311 koji se čak izvozio i u SAD u pick-up, roadster i limuzinskoj verziji. Prvi model zamijenio je 353, a njega je jedno kratko vrijeme naslijedio tek malo izmijenjeni 353 s blagim faceliftom i Volkswagenovim četverotaktnim 1,3-litrenim motorom koji se ugrađivao u Golf. Taj se model proizvodio do 1991. godine.

Wartburg je propao nakon ujedinjenja dvije Njemačke jer je uvođenjem marke kao jedinstvene valute njegova proizvodnja znatno poskupjela i više nije bio ni malo konkurentan što je uništilo daljnju proizvodnju tog automobila, no nije uništilo i tvornicu koju je kupio i modernizirao Opel i u njoj zadržao većinu radnika koji su sastavljali Wartburge.

Srodni sadržaj (po oznakama)

Video sadržaj

Više u ovoj kategoriji: « Fiat Panda NSU Prinz »