Zanimljivosti iz povijesti

Zanimljivosti iz povijesti
Imali smo zanimljivu i uzbudljivu povijest. Evo par ulomaka iz prošlosti koji će nas podsjetiti na vozila koji su danas oldtimeri. Pronaći ćete također i razne priče vezane uz njih. Povijest je ono iz čega trebamo učiti, a ujedno i očuvati.
Automobilska povijest je kod nas bila i više nego uzbudljiva...
Srijeda, 07 Rujan 2011 08:25

VW tip 3

Napisao
VW tip VW tip

U 50-tim godinama prošlog stoljeća prodaja Volkswagen Bube bilježi sve veći rast – pa ipak su šefovi u Wolfsburgu razmišljali o tome kako zadržati ili osvojiti one kupce koji ne žele samo Bubu. Njemačka proživljava u tim danima toliko spominjano gospodarsko čudo, dohoci vidno rastu, a horizont i želja za doživljajima i iskustvima proširuju se: Njemačka kreće u pohod da postane svjetski prvak u putovanjima, njeni stanovnici putuju na jezero Garda, ljetuju na plažama Italije ili odmaraju u njemačkim planinama. Automobil postaje sve važniji čimbenik, a time dobiva i puno veći značaj od pukog sredstva za prijevoz koje će vas transportirati do radnog mjesta. Nije naodmet da zadivi susjede, a vozilo treba ujedno biti komforno i pružati više mjesta za slobodno vrijeme.

U Njemačkoj je sredinom pedesetih smjer jasno definiran. Prvo: nastavlja se proizvodnja Bube. Drugo: potreban je veći Volkswagen. I treće: motor ostaje straga, radi na principu Boxera i hlađen je zrakom. S ovim smjernicama djelatnici razvoja, kojima je inače glavni zadatak stalno unaprjeđenje modela Bube, kreću na posao.

U nacrtima nastaje limuzina srednje klase s klasičnom siluetom stepenastog stražnjeg kraja, koja se orijentira prema uzorima tog vremena i prema Adenauerovoj maksimi: 'Bez eksperimenata'. Međuosovinski razmak zadržava normativne mjere Bube, dakle, 2.400 mm, jer su sve dizalice i radna mjesta u Volkswagenovim servisnim radionicama predviđene za te dimenzije. Osim toga su dvoja vrata u očima djelatnika razvoja apsolutni standard ako bi se prikladno motorizirao u skladu s većom masom i većom karoserijom, motor Bube se povećava na obujam od 1500 ccm i 45 KS – dakako na principu hlađenja zrakom. Međutim, ventilator više nije na motoru, nego je pričvršćen na koljenastom vratilu. Tzv. plosnati motor radi u stražnjem dijelu te svojom nižom konstrukcijskom visinom predstavlja novost. Nova limuzina raspolaže s dva prtljažna prostora – jedan sprijeda i jedan straga. 1,5-litreni obujam priznati je standard u srednjoj klasi automobila, a novi model treba u svom nazivu sadržavati i obujam.

Tako će nakon duže razvojne faze Volkswagen 1500 na međunarodnoj izložbi automobila IAA 1961. ugledati svjetlo dana – to je ujedno i prvi nastup Wolfsburga u srednjoj klasi. Ma koliko je konzervativno iz današnjeg gledišta 1500 limuzina izgledala, toliko odvažno je djelovala varijanta karoserije koja se paralelno razvijala: karavan, koji je po prvi put nazvan Variant, nudio je također dvostruki prtljažni prostor, ali je straga raspolagao preklopivim leđnim naslonom stražnje klupe, te je svojom dostojanstvenom pojavom bio puno više od običnog karavana za obrtnike koji su nekoć bili u fokusu interesa prodavača kao kupci kombiniranih motornih vozila. Dakle, početkom 60-tih obitelji ne samo da su imale više novca u kućnom proračunu, nego i idealni automobil za vožnju za svoje slobodno vrijeme. Ova napredna varijanta je prezentirana i s većom snagom: s modelom 1500 S pojavljuje se već 1963. snažnija i bolje opremljena verzija, čiji motor s dvostrukim rasplinjačem razvija snagu od 54 KS. Po prvi put je neko Volkswagen vozilo prilično brzo na njemačkim autocestama, te ga se sve češće viđa u traci za pretjecanje.Kao nasljednik modela 1500 S pojavljuje se 1965. model 1600 s motorom povećanog obujma na 1,6 litara koji raspolaže nepromijenjenom snagom od 54 KS te ostaje u programu ponude do 1973.

U verziji 1600 A osnovni motor snage 45 KS s obujmom od 1.493 ccm ostaje također u cjenicima do 1973. Prvotno zamišljen kao nasljednik limuzine za stepenastim stražnjim krajem 1965. pojavio se 1600 TL s karoserijom s ukošenim stražnjim dijelom i dvojim vratima, svojevremeno nazvan hatchback. Međutim, limuzina i dalje bilježi dobru prodaju – tako da sve tri varijante karoserije ostaju do kraja u programu. Skoro da je od samog početka postojala još jedna varijanta karoserije: Karmann u Osnabrücku razvio je u najboljoj tradiciji Buba kabrioleta također i model 1500 u izvedbi kabrioleta s 4 sjedala. Prospekti su već tiskani, kad je u Wolfsburgu donesena odluka protiv dodatnog modela s otvorenim krovom.  

Tip 3 je u svojoj 12-godišnjoj karijeri doživio dvije značajne modifikacije karoserije: 1963. dobiva veća stražnja svjetla i horizontalne žmigavce sprijeda, te kromiranu letvicu na prednjem poklopcu prtljažnika – ove mjere učinile su njegov dizajn nešto strožim te su doprinijeli samouvjerenijem nastupu. 1969. stilisti iz Wolfsburga s iskustvom u unapređenju izgleda modela, podarili su mu ciljanim mjerama napredniji nastup: okomiti prednji poklopac omogućio je ne samo veći prtljažnik, nego je modelu T3 zajedno s kockastim odbojnicima i velikim žmigavcima pružio modernije «lice». Stražnja svjetla ponovno su povećana, a izbacuju se kromirani elementi. TL dobiva dodatno uglastiji stražnji dio.

Tehnički gledano su se iz brojnih mjera unaprjeđenja modela isticala dva aspekta: kako bi se smanjila potrošnja i omogućilo čišće izgaranje ispušnih plinova, od lipnja je uz nadoplatu u ponudi elektronički upravljano ubrizgavanje goriva uz istu snagu (1600 LE i TLE). Od kolovoza 1968. svi modeli 1600 opremljeni su stražnjom osovinom s dvostrukim zglobom, koja je prije bila na raspolaganju samo za verziju s automatskim mjenjačem. Vozači koji uživaju u nešto bržoj vožnji bili su zadovoljni znatno poboljšanom stabilnošću održavanja pravca kretanja osobito u brzim zavojima. U srpnju 1973. završava proizvodnja Tipa 3 koji uzmiče pred prvim Passatom.

Sa skoro 2,6 milijuna proizvedenih primjeraka on je nakon Bube sljedeće najprodavanije vozilo iz Wolfsburga, te se naknadno pobrinuo za iznenađenje kod planera: čak je polovica od te brojke sišla s proizvodne vrpce u izvedbi karoserije Variant.

Više u ovoj kategoriji: « Saab 99 Peugeot 504 »