Zanimljivosti iz povijesti

Zanimljivosti iz povijesti
Imali smo zanimljivu i uzbudljivu povijest. Evo par ulomaka iz prošlosti koji će nas podsjetiti na vozila koji su danas oldtimeri. Pronaći ćete također i razne priče vezane uz njih. Povijest je ono iz čega trebamo učiti, a ujedno i očuvati.
Automobilska povijest je kod nas bila i više nego uzbudljiva...
Petak, 16 Rujan 2011 18:50

VW Golf I Dizel

Napisao
VW Golf I VW Golf I

VW GOLF DIZEL: 35 GODINA REVOLUCIONARNOG DIZELSKOG MOTORA

Samo dvije godine nakon 1974. godine, kada se na tržištu pojavio potpuno novi automobil VW Golf (zamjena za ostarjelu VW Bubu), u tadašnju kompaktnu klasu došla je jedna velika novost – dizelski motor. Volkswagen je u rujnu 1976. godine na tržište izbacio VW Golf D koji je pokretao dizelski motor, što je bio revolucionarni potez koji je imao utjecaja i na sve ostale proizvođače automobila. U to doba rijetki su automobili za pogon koristili dizelski motor. Uglavnom su sve automobile pokretali benzinski motori. Velika naftna kriza koja je tresla cijelim svijetom, te velika financijska kriza u kojoj se našao sam Volkswagen kao marka, sve je to pogodovalo pojavljivanju dizelskog motora u tada tek dvije godine starom automobilu VW Golfu, koji je modernom koncepcijom nedugo prije zamijenio legendarnu VW Bubu. Prije 35 godina bilo je skoro svetogrđe 'traktorski' (kako su ga svi nazivali) dizelski motor ugraditi u osobni automobil.

Tadašnji dizelski motori bili su daleko od današnjeg stupnja razvoja. Karakterizirala ih je jako velika težina, pokretali su se uz akumulatore znatno većeg kapaciteta nego benzinski motori, a pokretanje je bilo jako bučno. Tako je jutarnjim pokretanjem na parkingu dizelski motor klokotom budio susjede, a buka se tek neznatno smanjivala kada se zagrijao motor. Dizelski motori u osobnim automobilima u to doba imali su očajne performanse u usporedbi s benzinskim. Motori su se vrtili niskim okretajima, odaziv na gas je bio spor, a vožnja sporija i troma. Putnici su se patili s velikim vibracijama koje su se s motora prenosile na karoseriju i na same putnike, a u pravilu vožnja dizelskim motorom u to doba bilo je popraćeno i neugodnim smradom nafte, odnosno dizelskog goriva i to kao neugodan miris goriva, te kao neugodan miris i crni dim koji je izlazio iz ispušne cijevi.

U ubrzanom razvoju dizelskih motora prije 35 godina konstruktori su koristili za osnovu benzinske motore koje su adekvatno dorađivali ojačanjem stjenkama bloka i glave motora kako bi pojeftinili razvoj i samu proizvodnju. Tek su se kasnije dizelski motori počeli razvijati potpuno neovisno od benzinskih motora. No, ovakav motor redovito je i ubrzano usavršavan, te je od samog početka postao pravi hit, a vlasnike je oduševljavao niskom potrošnjom i jeftinom vožnjom. Pri tom su dizelski motori bili trajniji od benzinskih. Ne treba zaboraviti da je ugradnja u pravilu osjetno težeg motor u nos vozila u to vrijeme tražila od konstruktora velike zahvate na ojačanju amortizera i opruga, poluosovine su morale biti robusnije, a i mjenjač i spojka trebali su biti konstruirane za prijenos puno većeg momenta nego kod benzinskog Golfa. Prvi dizelski VW Golf D pokretao je mali dizelski motor obujma od samo 1471 ccm, što je isto tako bio rezultat razvoja dizelske tehnologije, jer su do tada dizelski motori bili puno većeg obujma kako bi svojom masom bolje apsorbirali neugodne vibracije, koje su štetile putnicima, ali i čvrstoći konstrukcije dizelskog motora.

Prvi Golfov dizelski motor iz obujma 1471 ccm razvijao je najveću snagu 37 kW (50 KS) pri 5000 o/min, što su okretaji skoro jednaki tadašnjem benzinskom motoru istog obujma. S obzirom da je tadašnji Golf bio skoro trećinu lakši od današnjeg modela, ova skromna dizelska motorizacija osiguravala je za to vrijeme solidne performanse – sprint do stotke za 19 sekundi i najveću brzinu 141 km/h. Prije 35 godina solidne performanse za dizelski automobil.

Golfov dizelski motor obujma 1471 ccm i najveće snage 50 KS postizao je tu snagu bez današnjih tehničkih pomagala koji se kriju iza oznaka TDI, dakle bio je to običan dizelaš bez turbo punjača i direktnog ubrizgavanja goriva. Ovaj dizelski motor izveden je na osnovi Volkswagenovog benzinskog motora oznake EA 827. Ima ojačani blok s debljim stjenkama, ugrađeni su drugačiji klipovi i revidirana je glava cilindra za ubrizgavanje dizelskog goriva pomoću vrtložne komore.

Zbog promijene konstrukcije dizelska verzija dobila je vakuumsku pumpu za servo kočnice. Rezultat je - relativno skromne performanse, ali i robusnost te tipična dizelska vrijednost za najveći okretni moment od 82 Nm pri 3000 o/min. VW Golf D trošio je u prosjeku 6,5 l/100km, što je u to vrijeme bio fenomenalan podatak, te je bio uvjerljivo najštedljiviji osobni automobil pokretan dizelskim motorom na tržištu svog vremena.

Od pojave prvog VW Golfa D s dizelskim motorom obujma 1,5-litre, u rujnu 1976. godine razvoj dizelske tehnologije krenuo je velikim koracima. Uočeni su konstrukcijski nedostaci i ispravljeni u novoj verziji dizelskog motora koji je dobio veći obujam 1,6-litre. Godine 1980. tako je VW Golf D dobio novu verziju dizelskog motora obujma 1588 ccm, najveće snage 54 KS pri 4800 o/min i najvećeg okretnog momenta 100 Nm pri 2300 o/min. Motor je bio malo živahniji u odnosu na prethodnika i bolje je vukao iz nižih okretaja. No, kako se vidi i iz podataka, konstruktori motora prije svega su obratili pažnju na pouzdanost, trajnost motora i smanjene vibracija, dok su performanse tek neznatno povećane, uz zadržavanje iste prosječne potrošnje goriva. To još nije doba ekologije i niskih ispušnih emisija, konstruktori su u tom trenutku imali druge prioritete u usavršavanju dizelskog motora.Volkswagen nastavlja užurbano razvoj svog dizelskog motora i već 1982. godine predstavlja novi veliki revolucionaran korak u razvoju dizelskog motora.

Na 1,6-litreni dizelski motor ugrađen je turbo punjač na ispušne plinove što je rezultiralo najvećom snagom 70 KS. Turbo dizelski motor pružao je puno bolje performanse – sprint do stotke za 13,5 sekunde i najveću brzinu 155 km/h. VW Golf opremljen prvim turbo dizelašem dobio je oznaku GTD, što nije nimalo slučajno jako slična oznaci tadašnjeg nabrijanog sportskog GTI modela pokretanim benzinskim motorom. Turbina je dizelskom motoru dala potpuno drugačiji karakter, s puno više živosti i agilnost. I tako je rođena legenda o Volkswagenovom dizelašu.

Sve ostalo je povijest…