Zanimljivosti iz povijesti

Zanimljivosti iz povijesti
Imali smo zanimljivu i uzbudljivu povijest. Evo par ulomaka iz prošlosti koji će nas podsjetiti na vozila koji su danas oldtimeri. Pronaći ćete također i razne priče vezane uz njih. Povijest je ono iz čega trebamo učiti, a ujedno i očuvati.
Automobilska povijest je kod nas bila i više nego uzbudljiva...
Srijeda, 29 Siječanj 2014 10:44

Renault 5

Napisao
Renault 5 alpine turbo Renault 5 alpine turbo

Iako se Renault 4 vrlo dobro prodavao, Francuzi su krajem 60-tih godina počeli sa stvaranjem još jednoga maloga, pristupačnoga automobila. Nastao iz fotografije Renaulta 4 koju je «išarao» Renaultov dizajner, Michel Boue, novi je Renault konačan izgled dobio nakon samo dva dana!  

Boueovi šefovi odlučili su da umjesto stražnjih svjetala, koja su se protezala kroz C-nosač od branika do krova, postave ipak nešto konvencionalnija. To je bila i jedina veća promjena naspram originala. Da se puno nije trebalo mijenjati na kraju je pokazala i reakcija publike kada je, u siječnju 1972 godine, Renault 5 i predstavljen. Na žalost, Michel Boue zbog teške bolesti premijeru «svoga» uradka nije doživio. «Njegova» dugačka stražnja svjetla pričekat će još dvadesetak godina, do pojave Volvovih karavana i Fiata Punta. 

U dizajnerskom smislu Renault 5 je bio pravo osvježenje na tržištu. Simpatičan i u detaljima originalan izgled mnogi su zavoljeli, dok je na cesti automobil oduševljavao upravljivošću. Jasno, «petica» je po svemu bila klasičan francuski gradski automobil što znači da je ovjes bio mekan, odnosno da je automobil bio udoban i sklon osjetnim naginjanjima u zavojima, ali ne toliko da bi se ugrozila sigurnost. Ručica mjenjača se ispočetka nalazila na armaturnoj ploči pored volana, kao kod «četvorke», ali se već 1973 godine premjestila na uobičajenu poziciju, na pod između prednjih sjedala. Jedini propust, ako se to može tako nazvati, učinjen je postavljanjem motora uzdužno, a ne poprečno kako je to tada, pogotovo kod manjih automobila bilo već uobičajeno. Poprečno postavljeni motor sigurno bi u putničkome prostoru osigurao malo više mjesta za noge. 

U Americi kao Renault Le CarRenaultov mališan nudio se u osnovnoj (L) i nešto bogatijoj (TL) izvedbi, a s godinama su stizali opremljeniji TS i GTL. Svojim dizajnom i širokom paletom opreme i motora (od 0.8 (36 KS) do 1.3 litre (64 KS)) Renault 5 je već do 1977 godine našao put do pet milijuna kupaca. Izvozio se on i u Ameriku gdje se prodavao preko AMC-ove (American Motors) dilerske mreže pod nazivom Renault Le Car. 

Nakon što se i više nego dobro dokazao na tržištu malih gradskih automobila došlo je vrijeme da se Renault 5 ubaci i u svijet sporta. Zato specijalist za obrade Renaultovih vozila, Gordini, prerađuje, a Renault 1977 godine predstavlja «peticu» u izvedbi Alpine koja je osim 5-stupanjskog mjenjača dobila 1.4-litreni 5 Alpinemotor snage 93 konja. Dodatno dorađeni Renault 5 Alpine iste je godine nastupio na relijima, a svoju konkurentnost je pokazao osvajanjem prvoga i drugoga mjesta u Monte Carlu.

Uspješnost relijaške «petice» nagnala je Francuze da već sljedeće godine stvore još potentniju izvedbu koja bi se natjecala u najjačoj Grupi 4 (kasnije Grupa B). Hvala im na tome jer tom je odlukom stvoren i jedan od najmonstruoznijih cestovnih automobila svih vremena – Renault 5 Turbo. Reli izvedba se odmah dokazala pobjedivši u Monte Carlu, već na prvom nastupu.

U to vrijeme bržeg reli-bolida na asfaltu nije bilo, ali titula konstruktorskoga prvaka nikada nije osvojena. 

Kako je zbog pravila reli organizacije (WRC) Renault morao proizvesti barem 400 primjeraka cestovne izvedbe, Renault 5 Turbo je od 1980 godine ostavio traga i na običnim prometnicama, kako širokim stražnjim gumama preko kojih se prenosila snaga 160 konja, tako i do tada neviđeno agresivnim dizajnom kod ove klase automobila. Da pršti od snage Turbo izvedba je jasno pokazivala izbačenim blatobranima, te bočnim otvorima za zrak. Iako je izgledom to bio Renault 5, konceptom gradnje to je bio gotovo sasvim drugi automobil.

Dovoljno je reći da je 1.4-litreni turbo-motor bio smješten straga središnje, umjesto zadnje klupe. Ubrzanje do stotke je trajalo manje od osam sekundi, maksimalna brzina je prelazila 200 km/h i kako tada nije bilo nikakvih elektroničkih pomagala sasvim je jasno da su samo pravi znalci mogli vješto, odnosno sigurnije za sebe i okolicu upravljati 950-ak kilograma teškom 5 Turbojurilicom.

Godine 1983 Renault 5 Turbo je predstavljen u nešto civiliziranijoj izvedbi (Turbo 2) kojoj određeni dijelovi nisu bili od laganih, «trkačih» materijala, pa je bila i nešto jeftinija, ali i nikako pitomija. Do 1986 godine proizvelo se 3.576 Turba 2.

Što se tiče običnih izvedbi «petice», one su se s godinama dodatno modernizirale (automatski mjenjač, bogatija oprema, ...) i tako sve do 1985 godine kada je predstavljen nasljednik istoga naziva. Novi Renault 5 dizajnom je vjerno pratio linije super-uspješnoga prethodnika. Da već u početku ne izgleda zastarjelo pobrinuli su se moderno izvedeni detalji poput tada posebnih stražnjih svjetala. Jasno, motor je sada bio postavljen poprečno, pa je i po pitanju prostranosti «petica» bila u vrhu klase. 

Najmanji Renault opremao se raznim paketima opreme, a osim iz doba prve «petice» poznatih oznaka, tu su se našli i za ono vrijeme luksuzni GTX i Baccara. Uobičajeni motori su bili obujma od 1.0 (42 KS),1.1 (47 KS) i 1.3 litre (60-72 KS), a 1987 godine se pojavila i izvedba s 1.7-litrenim motorom snage 95 konja (GTE).

Druga generacija «petice» nije dobila svoju reli-cestovnu izvedbu kao prethodna, ali od samoga starta se radilo na sportskoj top-izvedbi koja bi konkurirala Peugeotu 205 GTI, jako omiljenom kod mlađih muških kupaca. Renault 5 GT Turbo je u svojoj prvoj fazi razvijao 115 KS, a kako se 1.4-litraš hlađen zrakom pokazao neizdržljivim 1987 godine stiže dodatnih pet konja i vodeno hlađenje. Nekih 850 kg. težak GT Turbo time je dobio dugovječniji motor. 

Renault 5 se dobro nosio s konkurencijom sve do 1990 godine kada se na zapadnoeuropskim tržištima primjetio osjetan pad zainteresiranosti. Francuzi su bili spremni na to i 1991 godine predstavljaju nasljednika novog naziva – Clio.

Prvenstveno zbog istočnoeuropskog tržišta Renault 5 (Campus) se nastavio proizvoditi u slovenskom Revozu sve do 1996 godine. Normalno, danas je druga generacija «petice» češća pojava na cesti od prve, ali s obzirom na milijunske brojke, pomalo je čudno koliko je prva generacija rijetka. Glavni razlog leži u činjenici da Francuzi kod prve "petice" nisu previše marili za antikorozivnu zaštitu. Dakle, "izjela" ih hrđa.(Izvor: Autoklasika.net)

Video sadržaj

Renault 5 reklama