Zanimljivosti iz povijesti

Zanimljivosti iz povijesti
Imali smo zanimljivu i uzbudljivu povijest. Evo par ulomaka iz prošlosti koji će nas podsjetiti na vozila koji su danas oldtimeri. Pronaći ćete također i razne priče vezane uz njih. Povijest je ono iz čega trebamo učiti, a ujedno i očuvati.
Automobilska povijest je kod nas bila i više nego uzbudljiva...
Nedjelja, 04 Rujan 2011 08:59

Hillman Imp, odgovor miniju

Napisao
Hillman Imp Hillman Imp

Sjajan mali auto, ali po političkoj odluci loše i nevješto sklapan u kraju bez kvalificirane radne snage. 

Na prijelazu iz šestog u sedmo desetljeće prošlog vijeka motori engleske tvrtke Coventry-Climax dominirali su Formulom jedan. Upravo s njima počela je dominacija konstruktora s Otoka u najbržem cirkusu na svijetu.

Engleska korporacija Rootes uočila je, međutim, u tom nepobjedivom motoru mnogobrojne kvalitete koje bi se mogle iskoristiti i u serijskoj proizvodnji. Otkupili su licencu i doslovce raspolovili motor - četiri cilindra i 875 ccm bilo je posve dosta za pogon novog malog automobila, koji je 1963. predstavljen kao odgovor na Minija.

Korporacija je za novitet odabrala marku Hillman (na nekim tržištima Sunbeam), a model je dobio ime Imp, koje na engleskom znači ‘vražić, nestaško’, pa bi se puno ime ovog automobila moglo prevesti kao ‘mali nestašni gorštak’. Automobil je uistinu bio vrlo napredan, a to se pogotovo može reći za motor. Napravljen od aluminija i postavljen iza stražnje osovine pod kutem od 45 stupnjeva (kako bi težište vozila bilo što niže), razvijao je 39 KS pri vrtoglavih 7000/min - zapravo je snaga morala biti osjetno smanjena, jer je motor izvorno razvijao više od 50 KS, što je malom i laganom automobilčiću davalo zastrašujuće performanse.

Kompresija je također bila iznimno visoka, čak 10:1 - te su brojke upravo fascinantne za ono vrijeme i jasno ukazuju na trkaće podrijetlo motora.Inovativnost se nije zadržavala samo pod stražnjim poklopcem.

Do 1965. papučica gasa bila je pneumatska, no mnogobrojni su kvarovi i reklamacije natjerali Rootes na povratak klasičnoj ‘gas-sajli’. Ovjes nije zahtijevao nikakvo podmazivanje, a stražnji se prozor mogao otvoriti kako bi pristup stvarima ostavljenoj na stražnjoj klupi i u malom dodatnom prtljažniku iza nje bio lakši.

Coupe verzija  imala je čak i djeljivu stražnju klupu, što će postati uobičajeno tek dvadesetak godina kasnije. Taj se atraktivni coupe zvao Californian, a prodavao se i kao Sunbeam Stiletto, dok je obični Imp u malo luksuznijoj verziji bio poznat kao Singer Chamois, a postojao je i karavan Husky. Zanimljive su varijacije na Impovoj mehanici bile Ginetta G15, predivan coupe s mnogo sportskih pobjeda, i Zagatova stilska vježba prikladno nazvana Zimp. Još su ekstremnije modele razvile tvrtke Clan i Davrian, osiguravajući mutiranom Impu prisutnost na rally i autoslalom sceni sve do današnjih dana.

Imp je bio iznimno upravljiv, što je također pridonijelo njegovim mnogobrojnim sportskim uspjesima - pobjede u klasi na različitim su se natjecanjima nizale sve do potkraj sedamdesetih (proizvodnja modela prekinuta je 1976, nakon 440.000 proizvedenih primjeraka) - ali i inicijalnom uspjehu kod kupaca.

Taj uspjeh, nažalost, nije bio duga vijeka: problemi sa sustavom hlađenja, hrđanjem, automatskim čokom i pneumatskim gasom uništili su reputaciju Impa i nikada nije postao hit kakav je trebao biti, a prodaja je, osim na samom početku, bila upravo katastrofalna za jeftini narodni automobil s početka game.

Reputaciju nije obnovio ni model Sport s motorom pojačanim na 51 KS. Razlozi loše kvalitete bili su posve isti kao kod Alfasuda - u sklopu programa razvoja nerazvijenih područja britanska je vlada motivirala Rootes da tvornicu za Imp izgradi usred Škotske, u Linwoodu, gdje nije bilo kvalificirane radne snage, a troškovi željezničkog prijevoza sirovina i gotovih automobila bili su daleko veći. Šteta, jer Hillman Imp bio je iznimno simpatičan i upotrebljiv mali automobil sa sportskim srcem, koje vuče korijene iz Formule jedan.

I kod nas još postoje preživjeli primjerci, no nitko se nije zamarao restauriranjem ili pojavljivanjem na skupovima oldtimera. To znači da se i njihove cijene danas ne računaju u tisućama, nego u stotinama eura. Cijene se kreću u sličnom području i na ostalim tržištima, uključujući i matično englesko, no specijalisti i rezervni dijelovi postoje, odlučite li se investirati ljubav, vrijeme i novac u obnavljanje nekog zapuštenog Impa.

Više u ovoj kategoriji: « Citroën Mehari Mercedes-Benz W123 »