Zanimljivosti iz povijesti

Zanimljivosti iz povijesti
Imali smo zanimljivu i uzbudljivu povijest. Evo par ulomaka iz prošlosti koji će nas podsjetiti na vozila koji su danas oldtimeri. Pronaći ćete također i razne priče vezane uz njih. Povijest je ono iz čega trebamo učiti, a ujedno i očuvati.
Automobilska povijest je kod nas bila i više nego uzbudljiva...
Nedjelja, 11 Rujan 2011 19:17

Ford Granada

Napisao
Ford Granada Ford Granada

Veliki, luksuzni automobili neprestižnih proizvođača čudna su i, generalno gledajući, jako podcijenjena sorta. Gotovo da nema tvrtke koja se nije opekla na njima, jer je riječ o možda i najosjetljivijem segmentu tržišta. U slučaju bilo kakve pomutnje i recesije, tvorničko se dvorište za tili čas napuni neprodanim primjercima, jer nitko nije lud da u teškim vremenima investira u veliki Peugeot, Opel, Renault ili Ford. Premium brandovi lakše preživljavaju, oni i kao rabljeni drže višu cijenu, dok su ovo rupe bez dna, čija se vrijednost prepolovi čim ih izvezete iz salona.

Među rijetkim automobilima ovog tipa koji su stekli kakvu-takvu vrstu vjernog sljedbeništva sve se više ističe Ford Granada. Perjanica europskih podružnica ugledne američke tvrtke od početka sedamdesetih do sredine osamdesetih, bio je to konzervativan, ali ne i neatraktivan automobil. Vrlo solidna kvaliteta izrade dovela je do toga da se i danas nađe poneki lijepo očuvani primjerak, a najbolju potvrdu kvalitete vidjet ćete prošećete li se oko kakve tržnice ili buvljaka rano ujutro.

Granade, pogotovo karavani, i danas se ponekad eksploatiraju kao radni strojevi kojima se velike količine robe u razmjernom luksuzu, a besprijekornom pouzdanošću, dovoze na prodaju. Početkom sedamdesetih i britanski su i njemački Ford hitno trebali novu luksuznu limuzinu za vrh game, te je u akciji rezanja troškova odlučeno da se, suprotno dotadašnjoj praksi, razvije zajednički model. Vrijeme prezentacije, potkraj 1971, neposredno prije naftne krize, bilo je sve prije nego idealno za velik i razmjerno rastrošan automobil, no usprkos tome, Granada će se pokazati kao vrlo solidan tržišni uspjeh, s oko 850.000 prodanih primjeraka prve i više od 900.000 druge generacije.

Inicijalno, slabije motorizirani i opremljeni modeli nosili su naziv Consul, a ne Granada, to je ime sve do 1975. bilo rezervirano samo za vrh ponude, da bi nakon toga postalo univerzalno. Godinu potom prestala je proizvodnja u engleskom Dagenhamu i sve su kasnije Granade sklopljene u Njemačkoj.

Prva je serija (1972. - 1977.) stekla kult time što ju je vozio glavni lik serije ‘Sweeney’. Barokni, markantan izgled čini je zanimljivom i danas, pogotovo u nekoj od dvije vrlo atraktivne coupe varijante. Iako, uređene i restaurirane limuzine također plijene poglede, ima i kod nas nekoliko primjeraka koji to potvrđuju.

Drugoj je generaciji (1977. - 1985.) minornu je televizijsku slavu donijela serija ‘Profesionalci’, što je u sklopu sa skladnim, čistim linijama Uwea Bahnsena dovelo do toga da i ona ima svoje poklonike. Od zanimljivosti vezanih za produkciju Granade možemo navesti i to da je prva generacija u Južnoj Africi nuđena i sa 220 KS snažnim V8 motorom, dok je drugu za tržišta jugoistočne Azije po licenci sklapala tada u svijetu automobilizma posve nepoznata južnokorejska tvrtka Hyundai. Vrijedi napomenuti i da ime Granada u Velikoj Britaniji nije nestalo kada i drugdje, jer je prva generacija nasljednika, nama poznatog pod imenom Scorpio, ondje zadržala staro ime.

Većina modela na našem tržištu pokretala se motorom 2.0 V6 sa 90 KS. Radilo se o provjerenoj američkoj push-rod koncepciji, s bregastim vratilom u bloku. U drugoj polovici 70-ih nudio se i motor 1.7 V4 sa 75 KS, poznat iz prethodnog Taunusa 17m. Premda mehanički posve konvencionalna i tijekom čitave proizvodnje suštinski neizmijenjena, Granada je ipak u nekoliko detalja predstavljala prekretnicu za Ford. Kada je ta tvrtka ugasila čuvanu dizajnersku kuću Ghia, u vlasništvu joj je ostalo ime, koje od Granade naovamo označava najluksuznije opremljene inačice. Također, to je bio prvi Ford na tržištu ponuđen s dizelskim motorom.

Ta opcija danas baš i nije visoko na listi želja ljubitelja Granade: oni maštaju o V6 modelima živih boja, svakako s vinilnim krovom i svim onim dodacima koji su sedamdesetih bili luksuzni i usmjereni na izazivanje zavisti susjeda. Da, Granada je nedvojbeno bila malograđanski automobil, ali danas je prilično cool klasik, pogodan za paljenje guma uličnih trkača kao i za elegantno krstarenje gradom uz kazete Smokie i Abbe.

Više u ovoj kategoriji: « Peugeot 504 Kübelwagen »