Zanimljivosti iz povijesti

Zanimljivosti iz povijesti
Imali smo zanimljivu i uzbudljivu povijest. Evo par ulomaka iz prošlosti koji će nas podsjetiti na vozila koji su danas oldtimeri. Pronaći ćete također i razne priče vezane uz njih. Povijest je ono iz čega trebamo učiti, a ujedno i očuvati.
Automobilska povijest je kod nas bila i više nego uzbudljiva...
Petak, 01 Studeni 2013 17:11

Fiat X 1/9

Napisao
Fiat X 1/9 Fiat X 1/9

Fiat je krajem 60-ih godina prošlog stoljeća uzimao sve veći zamah ka poziciji jednog od najvećih svjetskih proizvođača automobila.

Tada je (1969) stigao i vrlo popularan model 128 (kragujevački «stojadini», 128-ice, itd.), prvi Fiat s prednjim pogonom koji je u najbitnijem, komercijalnom smislu nastavio tvrtkin pobjednički niz. Uz automobile za mase, Fiat se tih godina s modelima 850 Coupe i Spider dokazivao i na polju malih sportskih automobila.

Kako je njihovo vrijeme pomalo odmicalo Fiatovi čelnici su isplanirali da se pojavom 128-ice razvije novi sportski model koji će koristiti istu platformu kao i nova narodna limuzina. Za dizajn se pobrinuo stari Fiatov partner, Bertone, točnije jedan od njegovih kućnih dizajnera Marcello Gandini (Lamborghini Miura, Lancia Stratos, ...).

Moderno skrojena karoserija koja po konstrukciji i nije bila pravi spider, već targa (samo središnji dio krova se skida), pri predstavljanju je krajem 1972 godine u Torinu jednostavno oduševila publiku. Klinasti oblik, zaštitni okvir iznad glava u kojem je bio ugrađen stražnji prozor, te prednja svjetla na podizanje toliko su bili «pogođeni» da u slijedećim godinama nekim proizvođačima uopće nije bio problem preuzeti «recept» (Toyota MR2, Pontiac Fiero, ...).

Što se šasije tiče, takvu je sredinom 70-ih godina koristila i Lancia Stratos kada je osvajala svjetska prvenstva u reliju.

Fiat X1/9 se osim odličnog izgleda dičio i tehnikom, odnosno novim motorom (predstavljenom u 128-ici) smještenom poprečno ispred stražnje osovine, disk-kočnicama na svim kotačima, te potpuno neovisnim ovjesom. Istina, 1.3-litraš od 75 KS u kombinaciji s gotovo 900 kg. nije omogućavao neke brzinske rezultate (170 km/h, nešto manje od 14 sek od 0-100 km/h), ali sam osjećaj u vožnji, pogotovo na zavojitoj cesti je bio fantastičan, čemu je uz odličan raspored težine na osovinama pridonijela i vrlo niska pozicija sjedenja.

Na kraju, i sam Emerson Fittipaldi, zvijezda Formule 1 u 70-ima je izjavio kako je upravljati tim automobilom kao upravljati Formulom 1.

Godine 1974 X1/9 se počinje prodavati i u SAD-u gdje je zbog strogih pravila o štetnim plinovima snaga morala biti reducirana na tek 66 KS. Tu su još dolazili i veći odbojnici, a kako je Fiat još u početnoj fazi razvoja sa svojim novim sportašem imao velike planove «preko bare», X1/9 je i bio targa konstrukcije zbog tada novih američkih pravila o sigurnosti.

Slijedećih godina X1/9 se tek blago dotjeruje (naplatci, boje, materijali u unutrašnjosti, ...) kako bi se nastavilo s inače odličnom prodajom, kako u Europi, tako i u Americi (tamo su ga nazivali «mali ferrari»).

I onda, 1978 godine stiže novi 1.5-litreni motor od 85 KS (iz Ritma) i nova 5-stupanjska mjenjačka kutija što rezultira 10 km/h većom brzinom, te dvije sekunde boljim ubrzanjem do stotke. Amerikanci su se pak morali zadovoljiti sa 67 KS. 

Nakon deset uspješnih godina (oko 150 tisuća komada) Fiat prestaje proizvoditi X1/9, ali to nije bio i konačan kraj za taj model. Naime, tada Bertone od Fiata otkupljuje sva prava na X1/9 i nastavlja ga proizvoditi u svojim pogonima. Razlike su bile tek u samom nazivu. Umjesto Fiata X1/9, model se zvao Bertone X1/9 i kao takav se proizvodio sve do kraja 1988 godine. Prodaja je išla, naravno, preko Fiatovih dilera. 

Ukupno 16 godina u proizvodnji i nekih 180 tisuća primjeraka dovoljno govore o kakvom se automobilu tu radilo. Danas zbog svoje koliko-toliko prihvatljive cijene (ovisno o stanju) predstavlja vrhunski model za ljubitelje klasičnih sportaša, jer i nakon više od 30 godina X1/9 na cesti skuplja znatiželjne poglede i osvaja svojim voznim svojstvima.

Više u ovoj kategoriji: « Zastava 101 Honda Civic 1972-1979 »