Zanimljivosti iz povijesti

Zanimljivosti iz povijesti
Imali smo zanimljivu i uzbudljivu povijest. Evo par ulomaka iz prošlosti koji će nas podsjetiti na vozila koji su danas oldtimeri. Pronaći ćete također i razne priče vezane uz njih. Povijest je ono iz čega trebamo učiti, a ujedno i očuvati.
Automobilska povijest je kod nas bila i više nego uzbudljiva...
Utorak, 19 Studeni 2013 12:20

Fiat 850

Napisao
Fiat 850 Fiat 850

Šezdesetih godina prošlog stoljeća Fiat bilježi svoje zlatno doba. Svojim automobilima nametnuo se kao jedan od najvećih europskih, pa i svjetskih proizvođača automobila. Jedan od najzaslužnijih automobila za takvu poziciju bio je model 850, točnije njegova cijela «obitelj». 

Priča o modelu 850 počinje 1964 godine kada Talijani predstavljaju automobil spreman za mase. U osnovi 850 je bio «Fićo» s 3 cm. dužim međuosovinskim razmakom i izbačenom guzicom. Sve kvalitete mega-popularnog «Fiće» su bile prisutne i u novome Fiatu; dobra prostranost, motor smješten straga i pogon na zadnje kotače, a izbačenom guzicom stigla je bolja stabilnost. 

Na početku motor od 843 kubika razvijao je 34 KS, da bi u obnovljenoj izvedbi «Special» (1968) snaga narasla na 47 konja. Tada je 850 jurio 135 km/h što je bilo punih 30 km/h više od «Fiće». Sa «Specialom» su došle i disk-kočnice na prednjim kotačima, te nove obloge vrata i sjedala. 

«Limuzinski» 850 je bio odlično prihvaćen širom kontinenta, ali tadašnji čelnici Fiata htjeli su od Fiata napraviti i marku koja će, osim po svojim automobilima za masu, biti poznata i po malim sportskim autima koji bi konkurirali, tada vrlo popularnim, malim britanskim jurilicama. U razvijanju takve verzije požurivala ih je i situacija gdje su mnogi talijanski karoseristi već imali sportske izvedbe Fiata 850. (Lombardi, Ghia, Moretti, Bertone, a najpoznatija među njima je atraktivna kupe izvedba Abartha). Tako 1965 godine stiže i «kućni» 850 Coupe, automobil koji je zbog niske siluete i relativno dobre aerodinamike mogao i preko 135 km/h. 

Ispočetka se ugrađivao motor sa 47 KS, a nedugo zatim mogao se nabaviti i s Abarthovim motorom od 62 KS (verzija OT1000) ili 74 KS (OTR1000). Lagan prednji kraj, težak zadnji gdje je motor, stražnji pogon, težina od 700-tinjak kg. i motor od 74 KS kombinacija je koja je Coupeu osigurala vrlo živahna brzinska svojstva, te mnogo zabave za volanom. Sportskiji izgled s produženim prednjim krajem i položenijim stražnjim staklom privukao je mnoge kupce koji su tražili mali i pristupačan kupe za dvoje. Sportski štih imala je i unutrašnjost gdje su se nalazila dva velika okrugla instrumenta, detalji od imitacije drveta, te sjedala presvučena «dobrim, starim» skajem. 

Bertoneov 850 SpiderUz Coupe Fiat je iste godine predstavio i 850 Spider koji nije bio dizajniran od strane Fiatovog dizajnerskog centra (Mario Felice Boano je glavni dizajner modela 850), već od Giorgetta Giugiara koji je tada radio za Bertone. Giugarov Spider se nije razlikovao samo po nedostatku tvrdoga krova od Coupea. Velike razlike su bile i u «zašiljenijem» prednjem, te drukčijem stražnjem djelu koji su još više naglašavali eleganciju automobila, a i u unutrašnjosti je bilo razlika. Umjesto dva, Spider je imao pet okruglih instrumenata, te za spider klasu uobičajena dva sjedala. 

Talijane je prodajni uspjeh sportskih izvedbi modela 850 u Europi ohrabrio, pa počinju s izvozom i u Ameriku. Tamo, za razliku od Europe, puno bolje prolazi Spider izvedba. Osim što je obnovljen osnovni 850, 1968 godine dolazi i do redizajna Coupea i Spidera, sada s prefiksom Sport. Sport Coupe dobio je dva dodatna svjetla na prednjem i zadnjem kraju, masivnije kromirane branike i šire gume, dok je Sport Spider umjesto položenih prednjih svjetala sada imao izdignuta, a novi je bio i oblik zadnjih svjetala. Od te godine i motor je povećan na 903 kubika (52 KS). Dovoljno za 145 km/h. 

Limuzinski 850 svojevremeno je bio gotovo savršen gradski autić. Malen, okretan i vrlo povoljan bio je idealan za mlade parove (obitelji). Fiat 850 Coupe i Spider svoju su popularnost kod europskih «šminkera» izgradili na atraktivnosti koja je bila zapakirana na tehnici velikoserijskih Fiata zbog čega se ovaj talijanski užitak nudio za vrlo povoljnu cijenu. Običan je 850 u najjeftinijem izdanju kada je došao na tržište koštao 4.590 maraka.

Njegova kupe izvedba koštala je tisuću više što je i dalje bilo vrlo povoljno. Spider je logično bio već nešto skuplji – 7.400 maraka.

Proizvodnja Fiata 850 trajala je do 1971 (Coupe do 1972) godine kada na scenu stupa nasljednik, Fiat127. Bertone svoj Spider zbog američkog tržišta proizvodi do 1973 godine, a onda i taj model dolaskom ekstravagantnog Fiata X1/9 odlazi u povijest. Ukupan broj proizvedenih Fiata 850 iznosi skoro 2.3 milijuna, od čega na Coupe otpada nešto manje od 343 tisuće primjeraka, dok na Spider skoro 125 tisuća. 

Model 850 jedan je od važnijih razloga zašto Fiat i danas mnogi smatraju proizvođačem najboljih malih gradskih automobila. 

Video sadržaj

Restauracija FIAT 850 Spider
Više u ovoj kategoriji: « Citroen CX Opel GT »