Zanimljivosti iz povijesti

Zanimljivosti iz povijesti
Imali smo zanimljivu i uzbudljivu povijest. Evo par ulomaka iz prošlosti koji će nas podsjetiti na vozila koji su danas oldtimeri. Pronaći ćete također i razne priče vezane uz njih. Povijest je ono iz čega trebamo učiti, a ujedno i očuvati.
Automobilska povijest je kod nas bila i više nego uzbudljiva...
Subota, 03 Rujan 2011 09:11

Citroën 2CV Sahara - spaček s dva motora

Napisao
Citroën 2CV Sahara Citroën 2CV Sahara

Jedna je tvrtka uvijek sve radila drukčije ostalih, pa tako i terensko vozilo...

Kada su u Citroënu potkraj pedesetih zaključili kako bi bilo lijepo da svijetu ponude svoju viziju automobila s pogonom na sva četiri kotača, i da bi to mogli napraviti na bazi nekog od postojećih automobila, u uži su im odabir mogli ući samo 2CV i DS. Iz jednostavnog razloga: to su naime bili jedini putnički automobili u proizvodnoj gami francuske tvrtke!  

Oba su bila poznata i po klasnoj konkurenciji gotovo nedostižno dobrim terenskim voznim svojstvima, s njima ste uistinu mogli onamo kamo drugim automobilima, uz iznimku specijaliziranih terenskih vozila, niste. No Citroën je poželio tržištu ruralnih krajeva, pogotovo onom u francuskim afričkim kolonijama, ponuditi i još sposobnije terensko vozilo, s pogonom na sva četiri kotača.

Odlučili su bazirati ga na Spačeku, pa su 1958. predstavili model prikladno nazvan 2CV Sahara, koji se uglavnom radio u Panhardovim pogonima, no dio ih je napravljen i u španjolskoj Citroënovoj tvornici. 2CV Sahara bio je vozilo posve različito od svega što je postajalo na tržištu, avangardno i beskompromisno drukčiji na način toliko svojstven tom francuskom proizvođaču, način koji je legendarnim povijesnim modelima Citroëna i pribavio tako intenzivno i kultno sljedbeništvo kakvo i dan danas uživaju.

U Citroënu nisu odlučili razviti poseban pogon na sve kotače. Ne, njima se činilo logičnijim i jednostavnijim rješenjem u Spačeka pored uobičajenog motora sprijeda, koji pokreće prednje kotače, ubaciti još jedan identičan straga, skupa s još jednim mjenjačem, sustavom koji će pokretati stražnje. U normalnim uvjetima automobil je vozio samo s prednjim pogonom, no na zahtjevnijim ste terenima mogli okrenuti i drugi kontaktni ključ, a pomicanjem posebne ručice (ne, ipak niste imali dva mjenjača) stražnji bi mjenjač izašao iz lera i počeo se ponašati identično prednjem. Hidraulično je kvačilo omogućavalo korištenje samo jedne papučice.

Stražnji je kraj, uključujući i ovjes, bio mehanička kopija prednjeg, samo okrenut na drugu stranu!

Automobil je dobio i neophodne vizualne izmjene, ventilator hladnjaka stražnjeg motora izvirio je kroz za promjenu limeni pokrov, Poklopci preko stražnjih kotača dobili su dodatne izreze, dok su se iznad njih smjestili otvori za dovod zraka u motor. Najzanimljiviji su poklopci rezervoara goriva, po jedan u svakim prednjim vratima: u nedostatku prtljažnika rezervoari goriva našli su mjesto pod vozačkim i suvozačkim sjedalom!

Rezervni je kotač također dobio novo mjesto, na poklopcu prednjeg motora.Sa svim tim izmjenama 2 CV Sahara je postao vrlo sposoban terenski automobil, koji je lakoćom prelazio preko pješčanih dina i drugih prepreka. Nedostatak kompliciranih pogonskih elemenata činio je održavanje i popravke jednostavnima, čak i u zakucima svijeta gdje školovani mehaničari baš i nisu svakodnevna pojava.

No ni Sahara to nije postala, u desetak godina napravljeno ih je svega 694.

Preskupa, prečudna, bez upotrebljivog prtljažnika, s putnicima koji sjede na rezervoarima goriva, malo je koga privukla. Najboljim su se kupcima pokazali, neočekivano, švicarski liječnici, koji su i po snijegu njom lakoćom obilazili pacijente u zabačenim planinskim seocima, te španjolska policija koja je iz samo njima znanih razloga naručila osamdesetak komada.

Čitav je projekt bio financijski izrazito neisplativ za Citroën, no kako nerijetko biva s automobilima koji propadnu u svom vremenu, danas su Sahare jako cijenjene i rijetke, svojevrsni Sveti Gral u religiji spačekoljubaca. Cijene se mjere u desecima tisuća eura, uspijete li uopće naći neki od samo tridesetak preživjelih primjeraka. Nemali je broj običnih Spačeka pretvoren u više ili manje doslovne replike ovog fascinantno drukčijeg automobila.

Video sadržaj

Citroen 2CV - Sahara
Više u ovoj kategoriji: « Citroen Citroën HY »