Zanimljivosti iz povijesti

Zanimljivosti iz povijesti
Imali smo zanimljivu i uzbudljivu povijest. Evo par ulomaka iz prošlosti koji će nas podsjetiti na vozila koji su danas oldtimeri. Pronaći ćete također i razne priče vezane uz njih. Povijest je ono iz čega trebamo učiti, a ujedno i očuvati.
Automobilska povijest je kod nas bila i više nego uzbudljiva...
Ponedjeljak, 05 Studeni 2012 18:23

BMW Isetta

Napisao
BMW Isetta BMW Isetta

Das rollende Ei” ili u prijevodu kotrljajuće jaje definitivno je najneobičniji proizvod na kotačima koji je izašao iz tvornice u Münchenu. I ne samo najneobičniji već i automobil koji je slavnu bavarsku tvrtku spasio od financijske propasti.

BMW pred bankrotom

Prije drugog svjetskog rata Bayerische Motoren Werke iz Münchena uživala je status uspješnog proizvođača motocikala i automobila. No ratni vihor i “željezna zavjesa” ostavili su veliki trag na ovu tvrtrku. Od ukupno pet tvornica u Njemačkoj četri su izgubljene zbog željezne zavjese, a jedina preostala u Münchenu pretrpjela je teška bombardiranja. Što zbog krize, a što zbog sankcija BMW tek 1951. godine predstavlja prvi poslijeratni automobil – model 501, a kasnije stiže i model 502. Vrlo dobri automobili, no preskupi za osiromašenu Njemačku. Od 1951-1954. BMW je prodao manje od 20 000 jedinica. Kriza je bila na vrhuncu. Najveći rival Mercedes-Benz pokazuje ozbiljne namjere za kupnjom BMW-a.

Talijanski Iso – tvorac Isette

U međuvremenu u susjednoj Italiji proizvođač skutera Iso naveliko proizvodi model Isetta (doslovni prijevod = maleni Iso). Nekonvencionalno jajoliko vozilo bilo je namijenjeno za dvoje putnika, a ulazilo se tako da se kompletni prednji dio otvarao u stranu. U slučaju nesreće izlazilo se preko platnenog otvora na krovu. Snaga od 9.5 KS prenosila se na dva gotovo spojena stražnja kotača. Prodajom Isette tvrtka Iso stekla je novac potreban za razvoj sportskog modela Rivolte te odlučuju prodati licencu za proizvodnju “kotrljajućeg jajeta”. Uz francuze i brazilce i BMW kupuje licencu, a kasnije kako se pokazalo postaje i najuspješniji proizvođaač ovog neobičnog automobila.

1955. prva BMW Isetta

1955. godine BMW predstavlja Isettu. Iako je ekonomska situacija u Europi znatno stabilnija, potreba za jeftinim i ekonomičnim prijevoznim sredstvom bila je na vrhuncu. BMW je povećao snagu s 9 na 13 KS, čime se ubrzanje od 0-50 km/h sa 30 sekundi smanjilo na samo 11 s. Uz to Isetta je ostvarivala čak 85 km/h. Mjenjač je bio četverobrzinski, u rezervoar je stalo 13 litara, a cijeli je automobil težio samo 350 kg. Godine 1956. dolazi do poznate krize Sueskog kanala i nedostataka crnog zlata. Situacija kao stvorena za BMW. Produkcija je radila punom parom. Maleni automobil za dvoje putnika i prtljagu koji je trošio manje od četiri litre goriva na 100 km bio je odgovor za mnoge.

Čak 160 000 BMW Isetta

Do 1964. godine, kada ludilo za mini-automobilima prestaje, BMW je proizveo čak 160 000 Isetta. Pojava Minija 1959., automobila stvorenog da “pomete” mini-automobile s britanskih cesta, kao i Austina A35 i Fiata 500, označila je kraj ere mini-automobila. U Münchenu su bili i više nego zadovoljni. Isetta je spasila tvrtku od bankrota omogućivši razvoj novog modela 1500 godine 1961. Da nije bilo “kotrljajućeg jajeta” bavarska kompanija danas vjerojatno ne bi postojala.

Cabrio model, pa čak i kamiončić

Postojale su dvije verzije Isette – jedna s motorom od 247 ccm (Isetta 250) i jača verzija s 298 ccm (Isetta 300). Kompanija Iso britanskom je tržištu ponudila i model s tri kotača, pa iako su rjeđi od četverokotačnih modela, njihova je cijena danas manja zbog izražene tendencije za prevrtanjem. Uz to postojala je i cabrio verzija, danas izuzetno tražena, a pravu ekskluzivu predstavlja kamiončić na bazi Isette. (Luka Lukčić, vidiauto)