Tehničke posebnosti oldtimer vozila

Tehnika oldtimer vozila
Na ovom mjestu možete pronaći korisne članke koji objašnjavaju tehničke posebnosti vozila - oldtimera. Rad pojednih sklopova, informacije o vrstama motora i slično.
U ovoj rubrici možete saznati nešto više i o samoj tehnici oldtimer vozila......
Četvrtak, 25 Kolovoz 2011 19:51

Ulje i podmazivanje

Napisao
Ocijeni sadržaj
(4 glasova)
Sustav Sustav

Zašto je motoru potrebno ulje?

Motorno ulje mora smanjiti trenje i trošenje klipova, ležaja i drugih pokretnih dijelova motora. Pokraj toga ima i ove zadatke: poboljšava brtvljenje protiv tlaka izgorjelih plinova; pomaže hlađenju motora, jer u kućištu koljenastog vratila i koritu za ulje predaje toplinu zraku; sprečava koroziju; ispire dio štetnih ostataka izgaranja. Potrebna količina motornog ulja drži se u koritu za ulje (karteru) na donjoj strani kućišta motora. Odatle ga izvlači pumpa kroz sito i potiskuje prema ležajevima koljenastog vratila. Pumpa za ulje je kapaciteta oko 10 litara ulja u minuti, pri čemu tlak ulja podešava posebni pretlačni ventil. Od glavnih ležaja koljenastog vratila ulje teče kroz provrte k ležajima klipnjače. U nekim motorima ulje odatle teče kroz provrte u klipnjačama i ka klipnim svornjacima. Međutim, obično klipne svornjake i klizne površine cilindara podmazuje ulje koje štrca iz ležaja na koljenastom vratilu. Suvišno ulje na stijenkama cilindara sastružu klipni uljni prsteni, tako da kaplje natrag u korito za ulje. S glavnog kanala za dovod ulja vode kanali za dovod ulja k ležajima bregastog vratila, k ležajima klackalica u glavi motora, k pogonskom lancu bregastog vratila i k drugim pokretnim dijelovima. I sa svih tih mjesta ulje otječe natrag u korito za ulje.

Uljni klin

Ležajni čep koji bi posve točno nalijegao na ležaj, ne bi se mogao okretati. Zato je između dviju kliznih površina ostavljena zračnost (npr. kod ležaja klipnjače promjera 50 mm, zračnost je 0,07 do 0,08 mm) u koje ulje za podmazivanje napravi tanak film. Važno je da otvori dovodnih uljnih provrta budu u najneopterećenijem području ležaja. Vratilo uzima ulje za sobo u smjeru okretanja i na mjestu najvećeg opterećenja (gdje je i zračnost između ležajnog čepa i ležaja najmanja) stvara uljni klin koji podigne vratilo. Uljni klin podnosi vrlo visoka opterećanja. Ako se dovodi premalo ulja, nastaje prejako trenja između pokretnih dijelova motora, a posljedica je prebrzo trošenje ili čak struganje kovinskih dijelova.

Pumpa za ulje

Za dovod ulja u sistem za podmazivanje pod tlakom najviše se upotrebljavaju zupčane pumpe i rotorske pumpe s unutrašnjim ozubljenjem. Pumpu za ulje obično pokreće bregasto ili koljenasto vratilo. Zupčana pumpa je sastavljena od dvaju zupčanika u zajedničkom kućištu. Zupčanici koji su u zahvatu jedan s drugim, i u otvorima među zupcima prenose ulje s usisne na tlačnu stranu i ulje usisano u koritu motora pod tlakom predaju u kanale za podmazivanje. Rotorska pumpa ima unutra ozubljeni šuplji kotač (vanjski rotor) u kojem je ekscentrično ugrađen zupčanik (unutrašnji rotor). Oba rotora se okreću u zajedničkom kućištu i u međuprostorima između zubaca prenose ulje usisano iz korita motora u kanale za podmazivanje. Kad je motor hladan, ulje je tako gusto da ga visoki tlak može potisnuti u uske provrte za ulje. Da se pri tome pumpa ne bi pokvarila, pretlačni ventil se otvara pri previsokom tlaku i ispušta dio ulja natrag u korito za ulje.

Svježe ulje za motor

Vijek trajanja motora znatno ovisi o pravilnom podmazivanju. Zato treba poštivati uputstva proizvođača i mijenjati ulje u propisanim rokovima, lijevati odgovarajuće, propisano ulje i ako je ikako moguće, sve vrijeme upotrebljavati jednaku vrstu ulja. Pri svakom drugom mijenjanju ulja preporučljivo je zamijeniti i pročistač za ulje. Uložak pročistača za ulje ne možete čistiti. 

Pročistač ulja

Motorno ulje na svom putu u pumpu prolazi kroz sito koje zadržava krupniju nečistoću. Uz to je na kućištu koljenastog vratila pričvršćen i pročistač ulja koji je priključen u cirkuliranje ulja da zadrži najsitniju nečistoću. Na pročistaču je sigurnosni pretlačni ventil koji se otvara i omogućava kruženje ulja kad se pročistač začepi. Kad se mijenja ulje, automobil mora stajati na ravnom tlu, nije ga potrebno podizati natrag ili sa strane, jer je korito za ulje napravljeno tako da će sve ulje isteći samo ako automobil stoji na vodoravnom tlu. Staro ulje uhvatite u odgovarajuću posudu koja mora držati bar 5 litara. Vijak za zamjenu ulja odvijte odgovarajućim ključem. Prevelik i neodgovarajući ključ može prokliznuti i oštetiti rubove vijka. A tako oštećen vijak ćete pri sljedećoj zamjeni teško moći odviti, pa makar imali i odgovarajući ključ. Neki vijci za zamjenu ulja imaju na unutrašnjoj strani pričvršćen magnet, na kojem se sakupljaju kovinske čestice. Taj magnet je krhak, zato vodite računa da ga ne odlomite. Prije nego što ispustite dotrajalo ulje iz korita motora, motor ugrijte, zato što je ugrijano ulje rjeđe i brže će i temeljitije isteći. Ako zamjenjujete pročistač, udarite lagano po kućištu prije nego što sasvim odvijete vijak. Zapečeno brtvilo će pod udarcima popustiti, a vijak će uhvatiti kućište pročistača. Ako tako ne postupite, kućište može odjednom odskočiti kad brtvilo popusti samo od sebe, jer u unutrašnjosti postoji tlačna opruga koja pritišće na uložak.

Svježe ulje u mjenjaču

U mjenjaču se s vremenom nakupe kovinske čestice koje nastaju trošenjem zupčanika. Zato ulje treba mijenjati nakon određenog broja kilometara, što propisuje proizvođač. Pri zamjeni ulja mora automobil biti u vodoravnom položaju. Samo tako će sve ulja isteći, a i količina novog ulja bit će u propisanim granicama. Ako na nađete vijak za ispuštanje i odlijevanje ulja, pogledajte u tvorničko uputstvo gdje su najčešće na slici označena mjesta vijaka. Vijak za dolijevanje ulja je istodobno i mjera dokle mora biti ulja, a treba ga odviti i prije nego se iz mjenjača ispušta istrošeno ulje. Tako se otvara dotok zraka i ulje brže istječe. Kad ulje istekne, donji vijak vratite na njegovo mjesto, i nalijte ulje propisane vrste i gustoće. Kroz gornji otvor nalijte toliko ulja, da počne teći preko ruba. Kad isteče suvišno ulje, stavite vijak. Ako mijenjate ulje u automatskom mjenjaču, glavno pravilo pri lijevanju i mijenjanju ulja u automatskom mjenjaču glasi: potpuna čistoća. I najmanji trag nečistoće u ulju može štetiti osjetljivom automatskom uređaju.

Više u ovoj kategoriji: « Wankel motor Akumulator »