Tehničke posebnosti oldtimer vozila

Tehnika oldtimer vozila
Na ovom mjestu možete pronaći korisne članke koji objašnjavaju tehničke posebnosti vozila - oldtimera. Rad pojednih sklopova, informacije o vrstama motora i slično.
U ovoj rubrici možete saznati nešto više i o samoj tehnici oldtimer vozila......
Nedjelja, 02 Ožujak 2014 15:34

Princip rada turbo kompresora

Napisao
Ocijeni sadržaj
(3 glasova)
Presjek turbokompresora Presjek turbokompresora

Turbo kompresor (turbopunjač, turbopuhalo), kao što i sam naziv kaže, je spoj dva uređaja - turbine i kompresora, povezanih zajedničkom osovinom na motorima sa unutarnjim izgaranjem. Pogonski dio - turbina, iskorištava kinetičku energiju ispušnih plinova te ju pretvara u mehanički rad (vrtnju). Vrtnjom se preko osovine pokreće rotor kompresora koji usisava i tlači zrak. 

Brzina vrtnje kod novije generacije turbo kompresora je od 150.000 – 200.000/min. Stlačeni zrak se kroz hladnjak zraka (intercooler), gdje mu se smanjuje volumen, odvodi u usisnu granu i stubline motora. 

Pri razvoju motora došlo je do problema sa usisavanjem zraka u stubline, a uzrok tomu je prekratko vrijeme otvorenosti usisnog ventila (npr vrijeme otvorenosti usisnog ventila pri 3.000 okretaja/min iznosi 0,005 sec. pri jednom radnom taktu) zbog velikih obrtaja motora. 

Atmosferski motori, pogotovo brzohodni, pri većim obrtajima mogu usisati maksimalno 40-50 % volumena radne zapremine zraka.Taj se problem riješio sa prednabijanjem zraka u usisnoj grani pomoću turbo kompresora. 

Pogrešna je tvrdnja da turbo kompresor daje motoru preko 30% snage. Snaga motora uvijek dolazi od goriva koje je izgorilo u stublini, ali gorivo ne može izgoriti kvalitetno i dati maksimalnu snagu bez dovoljne količine zraka u stublinama. 

To je glavni razlog zašto turbo motori razvijaju veću snagu od atmosferskih .

Turbopuhalo je izumio švicarski inženjer Alfred Büchi, čiji patent se počeo koristiti 1905. Dizelski motori na brodovima i lokomotivama s turbopuhalom su se počeli koristiti 1920-tih. U Prvom svjetskom ratu počela su se turbopuhala koristiti u zrakoplovima, da bi riješili problem smanjenja atmosferskog tlaka na većim visinama, a time i slabijeg izgaranja.